Dydaktyka ogólna WNP-PEZ-D-DS
Celem wykładu jest przygotowanie do pracy w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie z terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się oraz kształcenie, a także celami, metodami nauczania i uczenia się, formami organizacyjnymi i środkami dydaktycznymi oraz sposobami przeprowadzania ewaluacji osiągnięć edukacyjnych.
Wykład umożliwia:
- rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i kształceniem,
- analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego,
- reflektowanie zależności między kształceniem a kompetencjami,
- opracowywanie programu nauczania i planu dydaktycznego,
- rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- podstawowe teorie dotyczące nauczania i uczenia się oraz kształcenia;
- usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki;
- przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki;
- relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych;
- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego;
- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej;
- różnorodne uwarunkowania procesów nauczania i uczenia się oraz kształcenia;
- struktury i funkcje systemu edukacji;
- cele, podstawy prawne, organizacyjne funkcjonowanie instytucji oświatowych;
- alternatywne formy edukacji;
- założenia metodyki wykonywania zadań, norm, zasad, procedury stosowane w obszarze edukacji.
Student potrafi:
- prowadzić zajęcia dla różnych grup uczniów, zachowując dyrektywy metodyczne.
Student jest zdolny i gotów do:
- aktywnego uczestnictwa w instytucjach realizujących działania pedagogiczne;
- porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;
- pracy w zespole;
- współpracy z nauczycielami, rodzicami, opiekunami uczniów.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się: 50% punktów uzyskanych z egzaminu końcowego, 25% średniej punktów uzyskanych za wykonanie zadań i 25% średniej punktów z quizów do lektur.
Kryteria oceniania:
5.0
- 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
4.5.
- 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
4.0
- 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
3.5.
- 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
3.0
- 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: