Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania WNP-PEZ-BP
Zapoznanie studentów z przebiegiem rozwoju człowieka oraz z jego genetycznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami. Zdobycie umiejętności wstępnej oceny rozwoju fizycznego dziecka. Zapoznanie studentów ze zmieniającymi się z wiekiem potrzebami biologicznymi
i możliwościami fizycznymi człowieka.Zapoznanie studentów głównymi problemami zdrowotnymi dzieci i młodzieży. Uświadomienie studentom znaczenia prawidłowego stylu życia dla zachowania i wzmacniania zdrowia.Przygotowanie studentów do propagowania prozdrowotnych postaw i stylu życia.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego potrzebach w aspekcie biologicznym. Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania organizmu człowieka w aspekcie biologicznym. Posiada podstawową wiedzę na temat metod oceny rozwoju biologicznego człowieka. Ma podstawową wiedzę dotyczącą problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.Potrafi dokonać wstępnej oceny prawidłowości rozwoju dziecka w aspekcie biologicznym na podstawie wybranych metod. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z kresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.Umie zaproponować podstawowe działania wspomagające rozwój dziecka. Ma świadomość osobniczego zróżnicowania rozwoju biologicznego człowieka i potrzeby indywidualizacji pracy z dzieckiem. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne.
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe- 15
przygotowanie do zajęć:- 35
przygotowanie do egzaminu: -25
przygotowanie do kolokwium: - 25
Łączna liczba godzin: 100 (=4 ECTS)
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność)
W przypadku więcej niż 3 nieobecności aby zostać dopuszczonym do egzaminu obowiązuje oddanie referatu wg. wytycznych prowadzącego.
przy 2 nieobecnościach - 1/2 oceny w dół
przy 3 nieobecnościach - 1 ocena w dół
Literatura
Świderska M., Budzyńska Jewtuch J. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Ogólne zagad- nienia rozwoju biologicznego., Łódź, 2008,
[2] Jopkiewicz A., Suliga E. — Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania., Radom, 2005
[3] Jaczewski A. — Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania., Warszawa, 2005
[4] Michajlik A., Ramotowski W. — Anatomia i fizjologia człowieka., Warszawa, 2009
Literatura uzupełniająca:
[1] Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. — Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania., Warszawa, 2010, PWN
[2] Wolański N. — Rozwój biologiczny człowieka., Warszawa, 2005, PWN
[3] Traczyk W.Z. — Fizjologia człowieka w zarysie., Warszawa, 2002, PZWL
[4] Kunachowicz H., Czarnowska Misztal E., Turlejska H. — Zasady żywienia człowieka., Warszawa, 2007,
WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: