Antropologia kulturowa WNP-PEZ-ANT
Treści merytoryczne dwojakiego typu:
1. metaprzedmiotowe: „Czym jest filozoficzna antropologia kultury?”
1.1. typy antropologii: filozoficzne i niefilozoficzne (np. psychologia, socjologia, kulturoznawstwo, teologia);
1.2.historia dyscypliny (od tematów antropologicznych po autonomiczną dyscyplinę)
2. przedmiotowe: opis i interpretacja faktu kultury
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W) Absolwent zna i rozumie kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych.
(U) Student potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
(K) Absolwent potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierać je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, w tym filozoficznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.
AKTYWNOŚĆ studenta i liczba godzin pracy:
___________________________________________
Godziny wykładu.................................................. 15
Przygotowanie się do zajęć………………… 5
Przygotowanie się do egzamin............................... 10
____________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
1) ocena formująca:
– na ocenę 2 - nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu antropologii filozoficznej i etyki;
– na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) aczkolwiek nie ma umiejętności analizy związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi wyłonionymi w opisie filozoficznym.
– na ocenę 4 -Student nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) i ma umiejętność analizy związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi wyłonionymi w opisie filozoficznym, ale dostrzegania różnic w interpretacji kultury dokonywanych w filozofii, psychologii, socjologii, kulturoznawstwie, pedagogice.
– na ocenę 5 – Student nie tylko porównuje różne naukowe (filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne, kulturoznawcze) interpretacje faktu kultury, ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań i odnosić je do współczesnej kultury oraz praktyki wychowawczej.
2) ocena końcowa: obecność na wykładach oraz prezentacja w programie PowerPoint na temat jednego ze współczesnych problemów kulturowych.
Literatura
M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996; S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989; tenże, Światopogląd, religia, teologia, Lublin 1998; M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin !996; M. J. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych, Warszawa b.r; M.A. Krąpiec, J. Sochoń, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002; S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993; tenże, Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań 1995; tenże, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa – Wrocław 2000; E. Gilson, Bóg i filozofia, Warszawa 1961; tenże, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958; S. Swieżawski, Wstępy do q. 75- 89 Sth 1, w: Św. Tomasz z Akwinu,Traktat o człowieku, Summa teologii 1, 75 - 89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Warszawa 1998; R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002; W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004; K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999; Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Rzym 14.09.1998; M. A. Krapiec, U podstaw rozumienia kultury, RW KUL, Lublin 1991, ss. 265; tenże, Filozofia w teologii. Czytając Encyklikę Fides et ratio, Lublin 1999; tenże, O Filozofii, Lublin 2008; A. Maryniarczyk; Dla-czego tomizm? Lublin 2001; J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005; Z.J. Zdybicka, Jan Paweł II – filozof i mistyk, Lublin 2009; taż, Bóg czy sacrum, Lublin 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: