Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw WNP-PE-ZR-Z
Jednym z zasadniczych wyzwań współczesności jest zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi. W odpowiedzi na nie coraz częstszą praktyką firm jest uwzględnianie kryteriów przyrodniczych i wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa wiąże się z tworzeniem strategii zrównoważonego rozwoju firmy. Uczestnicy zajęć będą mieć możliwość poznania dobrych praktyk w zakresie budowania strategii zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie (uwzględniającej m.in. zarządzanie środowiskiem naturalnym, edukację pracowników), a ponadto okazję do stworzenia własnego projektu takiej strategii.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student potrafi wyjaśnić wpływ działalności przedsiębiorstw na środowisko społeczno-przyrodnicze oraz wskazać kierunki prowadzenia odpowiedzialnej polityki biznesu. Potrafi wykazać wkład poszczególnych dyscyplin naukowych w tworzenie i realizowanie polityki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Ponadto zna kluczowe dokumenty strategiczne odnoszące się do zrównoważonego rozwoju.
Umiejętności: student posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów finansowych i prawnych, służących ochronie środowiska oraz realizacji celów zrównoważonego rozwoju poprzez strategie firm.
Kompetencje: student jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup i organizacji realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Jest ponadto skłonny reagować na niewłaściwe zachowania w zakresie funkcjonowania środowiska i respektować przepisy prawa w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie wie czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu, nie dostrzega zasadności tworzenia i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Nie potrafi wymienić elementów, które powinna zawierać taka strategia, ani wykazać dobrych praktyk w zakresie implementowania strategii w przykładowej firmie.
- na ocenę 3 (dst): student w niewielkim stopniu potrafi wyjaśnić czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i jaki jest cel oraz zasadność tworzenia i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Potrafi wymienić tylko kilka elementów, które powinna zawierać taka strategia, nie orientuje się w praktykach implementowania strategii w firmie.
- na ocenę 4 (db): student wie czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i dostrzega zasadność tworzenia i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Dobrze orientuje się w elementach, które powinna zawierać taka strategia. Potrafi wykazać dobre praktyki w zakresie implementowania strategii w przykładowej firmie.
- na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze wie, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i jaki jest cel oraz zasadność tworzenia i wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Doskonale orientuje się w elementach i cechach jakie powinna zawierać taka strategia. Potrafi wskazać na praktykę firm w zakresie opracowywania i realizowania poszczególnych etapów strategii.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi przygotować strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa.
- na ocenę 3 (dst): student potrafi przygotować strategię zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, ale jedynie w zakresie podstawowym.
- na ocenę 4 (db): student potrafi przygotować strategię zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa z uwzględnieniem kluczowych elementów składowych i w odniesieniu do wybranych praktyk w tym zakresie.
- na ocenę 5 (bdb): student potrafi przygotować strategię zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa z uwzględnieniem zasadniczych elementów odnoszących się do środowiska społeczno-przyrodniczego i z wyszczególnieniem poszczególnych płaszczyzn zrównoważonego rozwoju. Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do wybranych strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa i praktyki implementacyjnej w tym zakresie.
Kompetencje:
- na ocenę 2 (ndst: student nie wykazuje gotowości do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw.
- na ocenę 3 (dst): student wykazuje minimalną gotowość do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw.
- na ocenę 4 (db): student jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup i organizacji realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Jest skłonny respektować przepisy prawa w obszarze zrównoważonego rozwoju.
- na ocenę 5 (bdb): student jest w pełni gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, aktywnego włączania się w prace grup i organizacji realizujących działania edukacyjne związane ze zrównoważonym funkcjonowaniem przedsiębiorstw. Jest skłonny respektować przepisy prawa w obszarze zrównoważonego rozwoju i reagować na niewłaściwe zachowania w zakresie funkcjonowania środowiska.
Literatura
- Jaźwińska D., Efektywność strategii zrównoważonego rozwoju, "Organizacja i Zarządzanie" Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 71/2016, s. 151-164.
https://odpowiedzialnybiznes.pl/
- Kaplan, R.S., Norton, D.P., Mapy strategii w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011.
- Kuciński K. (red.), Strategie przedsiębiorstw wobec wymogów zrównoważonego rozwoju, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
- Laszlo Ch. Firma zrównoważonego rozwoju, Studio EMKA, Warszawa 2008.
- Robert M., Nowe myślenie strategiczne, MT Biznes, Warszawa 2006.
- Rybak M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- Wójcik G.P., Rola systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) w działalności organizacji, w: Borys T., Bartniczak B., Ptak M. (red.). Zrównoważony rozwój organizacji – odpowiedzialność środowiskowa, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2015, s. 103-115.
- Wyrwicka M.K., Jaźwińska D., The sustainable development strategy – a case study of Kompania Piwowarska SA.,„Research in Logistics & Production”, 4/2016, s. 299-307.
- Zuzek D., Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, T. 21, Nr 2/2012, s. 197-207.
W cyklu 2022/23_L:
Jaźwińska D., Efektywność strategii zrównoważonego rozwoju, "Organizacja i Zarządzanie" Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 71/2016, s. 151-164. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: