Zachowania autodestrukcyjne dzieci i młodzieży WNP-PE-ZADM-MGR
W trakcie zajęć student pozna pojęcie zachowań autodestrukcyjnych, ich rodzaje, założenia wsparcia i profilaktyki wobec osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze a także założenia działań o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym. Ponadto zgłębi zasady projektowania i realizowania programów wychowawczo-profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli, podejmowania działań profilaktycznych, wspierających zapewniających dobrostan dzieci i młodzieży, promowania zdrowego stylu życia, wskazywania zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu, kształtowania świadomości w tym zakresie oraz rozwijania czynników chroniących.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU 1 - student zna i rozumie problemy dzieci i młodzieży oraz specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących, w szczególności rodziny, pojęcie zachowań autodestrukcyjnych, ich rodzaje.
EU 2 – student zna i rozumie założenia wsparcia i profilaktyki wobec osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze a także podejmowania działań o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym.
EU 3 – student zna i rozumie potrzebę dbania o zdrowie, prowadzenia działań profilaktycznych, wspierających, odpowiadających na potrzeby dzieci i młodzieży oraz zmieniające się warunki życia i edukacji, zagrożenia w procesie wychowania.
EU 4 - potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne skierowane do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli, podejmować działania profilaktyczne, wspierające zapewniające dobrostan dzieci i młodzieży.
EU 5 - potrafi promować zdrowy styl życia, wskazywać zaburzenia i nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu, kształtować świadomość w tym zakresie oraz rozwijania czynników chroniących.
Kryteria oceniania
3,0 – student w bardzo małym stopniu student zna pojęcie zachowań autodestrukcyjnych, ich rodzaje, założenia wsparcia i profilaktyki wobec osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze a także założenia działań o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym. Ponadto zgłębi zasady projektowania i realizowania programów wychowawczo-profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli, podejmowania działań profilaktycznych, wspierających zapewniających dobrostan dzieci i młodzieży, promowania zdrowego stylu życia, wskazywania zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu, kształtowania świadomości w tym zakresie oraz rozwijania czynników chroniących.
3,5 – student w małym zakresie zna pojęcie zachowań autodestrukcyjnych, ich rodzaje, założenia wsparcia i profilaktyki wobec osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze a także założenia działań o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym. Ponadto zgłębi zasady projektowania i realizowania programów wychowawczo-profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli, podejmowania działań profilaktycznych, wspierających zapewniających dobrostan dzieci i młodzieży, promowania zdrowego stylu życia, wskazywania zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu, kształtowania świadomości w tym zakresie oraz rozwijania czynników chroniących.
4, 0 – student zna pojęcie zachowań autodestrukcyjnych, ich rodzaje, założenia wsparcia i profilaktyki wobec osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze a także założenia działań o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym. Ponadto zgłębi zasady projektowania i realizowania programów wychowawczo-profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli, podejmowania działań profilaktycznych, wspierających zapewniających dobrostan dzieci i młodzieży, promowania zdrowego stylu życia, wskazywania zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu, kształtowania świadomości w tym zakresie oraz rozwijania czynników chroniących.
4,5 – student w dobrym stopniu zna pojęcie zachowań autodestrukcyjnych, ich rodzaje, założenia wsparcia i profilaktyki wobec osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze a także założenia działań o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym. Ponadto zgłębi zasady projektowania i realizowania programów wychowawczo-profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli, podejmowania działań profilaktycznych, wspierających zapewniających dobrostan dzieci i młodzieży, promowania zdrowego stylu życia, wskazywania zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu, kształtowania świadomości w tym zakresie oraz rozwijania czynników chroniących.
5,0 – student w bardzo dobrym stopniu zna pojęcie zachowań autodestrukcyjnych, ich rodzaje, założenia wsparcia i profilaktyki wobec osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze a także założenia działań o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym. Ponadto zgłębi zasady projektowania i realizowania programów wychowawczo-profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli, podejmowania działań profilaktycznych, wspierających zapewniających dobrostan dzieci i młodzieży, promowania zdrowego stylu życia, wskazywania zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu, kształtowania świadomości w tym zakresie oraz rozwijania czynników chroniących.
test zaliczeniowy o następującej punktacji
20 - 19 pkt – 5,0
18 - 17 pkt – 4,5
16 - 15 pkt – 4,0
14 - 13 pkt – 3,5
12 - 11 pkt – 3,0
Literatura
A. Eckhardt, Autoagresja, Warszawa 1998;
R. Modrzyński, Nowe uzależnienia młodego pokolenia, Warszawa 2021;
Autodestrukcja. Sytuacje graniczne we współczesnej kulturze, red. E. Rudnicka, H. Witkowska, Warszawa 2020;
Nie chcę umierać. Autodestrukcja perspektywy kulturowej, red. E. Rudnicka, H. Witkowska, Warszawa 2022;
J. Pyżalski, Agresja elektroniczna i cyberbullying, Kraków 2012;
A. Gmitrowicz, M. Makara – Studzińska, A. Młodożeniec, Ryzyko samobójstwa u młodzieży. Diagnoza, terapia, profilaktyka, Warszawa 2015;
Profilaktyka społeczna. Kontekst teoretyczny i dobre praktyki, red. K. Kmiecik-Jusięga, E. Laurman-Jarząbek, Kraków 2016;
Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Heterogeniczny wymiar oddziaływań profilaktycznych. Wybrane aspekty, red. M. Przybysz- Zaremba, Olsztyn 2015;
Zachowania ryzykowne nastolatków. Nowa jakość ryzyka- ryzyka wielowymiarowe. Ujęcie socjopedagogiczne, red. M. Jędrzejko, R.B. Sieroń, Warszawa Milanówek 2017;
Zachowania autoagresywne w autyzmie. Przyczyny i postępowanie. Perspektywa multidyscyplinarna, S. M. Edelson, J. B. Johnson, Gdańsk 2018;
B. Ziółkowska, J. Wycisk, Autodestruktywność dzieci i młodzieży, Warszawa 2019;
D. Borecka-Biernat, P. Kurtek, A. Woźniak-Krakowian, Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych, Warszawa 2018;
A Suchańska, Przejawy i uwarunkowania psychologiczne pośredniej autodestruktywności, Poznań 1998;
W pułapce autodestrukcyjnego mózgu nastolatka. Skuteczna terapia, red. K. Kucharska, Warszawa 2022;
T. Prymak, Świadomość prawna w profilaktyce zachowań problemowych młodzieży szkolnej, Białystok 2020;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: