Wprowadzenie do psychologii WNP-PE-WPS-LIC
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Problematyka zajęć będzie dotyczyła historii psychologii, podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka i sposób jego funkcjonowania (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna i poznawcza). Zaprezentowane zostaną elementy poszczególnych subdyscyplin psychologii: neuropsychologia, psychologia poznawcza, emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczna i ewolucyjna. Przedstawione będą też założenia psychologii jako nauki empirycznej - przegląd przez podstawowe modele i metody prowadzenia badań - jak również kwestie etyczne związane z nimi.
W wyniku prowadzonych zajęć student nie tylko zapozna się z kluczowymi pojęciami i teoriami psychologicznymi, ale zyska całościowe spojrzenie na złożoność psychologii jako nauki, nauczy się poprawnie analizować jej osiągnięcia empiryczne oraz zastosować zdobytą wiedzę w praktyce pedagogicznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 - zna i rozumie elementarną terminologie używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii
W_02 - zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania
W_03 - zna podstawowe teorie z obszaru psychologii
Umiejętności:
U_01 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle koncepcji psychologicznych
U_02 - potrafi prawidłowo interpretować, wyjaśniać i analizować teorie psychologiczne i doniesienia empiryczne
Kompetencje:
K_01 - rozumienie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych.
K_02- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych
Opis ECTS:
Udział w wykładzie w formie e-learningu synchronicznego: 15 godz.
Zapoznanie się z literaturą: 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu 20 godz.
SUMA: 65 godz. / 30 godz. = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Student, który realizuje założone efekty kształcenia na ocenę:
2 (ndst.):
a) w zakresie wiedzy:
- nie zna elementarnej terminologii używanej w psychologii,
- nie zna psychologicznych koncepcji człowieka i jego funkcjonowania,
- nie zna podstawowych teorii z obszaru psychologii
b) w zakresie umiejętności:
- nie potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w świetle koncepcji psychologicznych,
- nie potrafi prawidłowo interpretować teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- nie rozumie znaczenia teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych.
- nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
3 (dost.):
a) w zakresie wiedzy:
- zna elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- wymienia podstawowe teorie z obszaru psychologii
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać główne założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych.
- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
3,5 (dost. plus):
a) w zakresie wiedzy:
- zna i rozróżnia elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna i opisuje psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- wymienia i opisuje podstawowe teorie z obszaru psychologii;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania prostych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać niektóre złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych.
- jest świadomy konieczności istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
4,0 (db.):
a) w zakresie wiedzy:
- zna i rozumie elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania,
- ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych teorii z obszaru psychologii;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań,
- potrafi opisać różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie i wyjaśnia znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych.
- rozumie znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
4,5 (db. plus):
a) w zakresie wiedzy:
- zna, rozumie i tłumaczy elementarną terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii,
- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice,
- ma uporządkowaną i szeroką wiedzę na temat podstawowych teorii z obszaru psychologii, wyjaśnia zależności pomiędzy nimi;
b) w zakresie umiejętności:
- potrafi posługiwać się różnorodnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania złożonych motywów i wzorów ludzkich zachowań, wskazując między nimi zachodzące różnice,
- potrafi opisać i wyjaśnić różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- rozumie i wyjaśnia znaczenie teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych, wskazując zaistniałe związki
- rozumie i wyjaśnia znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych.
5 (bdb)
a) w zakresie wiedzy:
- zna, rozumie i tłumaczy terminologię używaną w psychologii, odnoszącą się do jej poszczególnych subdyscyplin i teorii, omawianą na zajęciach i znajdującą się w podanej literaturze,
- zna, opisuje i wyjaśnia psychologiczne koncepcje człowieka i jego funkcjonowania, wskazując między nimi znaczące różnice, analizuje istniejące między nimi zależności,
- ma szeroką wiedzę na temat teorii z obszaru psychologi i ich praktycznego znaczenie w badaniach i pracy psychologa oraz pedagoga;
b) w zakresie umiejętności:
- analizuje złożone motywy i wzorce ludzkich zachowań w świetle różnorodnych teorii psychologicznych, wyjaśnia i analizuje zachodzące między nimi różnice oraz interpretuje w ich świetle zastaną rzeczywistość,
- potrafi opisać, wyjaśnić i porównać ze sobą różnorodne, złożone założenia teorii psychologicznych;
c) w zakresie kompetencji:
- wyróżnia się rozumieniem znaczenia teorii psychologicznych dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych oraz projektowania działań pedagogicznych,
- jest wrażliwy na znaczenie etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych i wyraża swoje oceny odnośnie określonych działań empirycznych.
Podstawą oceny jest:
- zaliczenie testu na platformie Moodle z literatury podstawowej (40% oceny końcowej)
- zaliczenie testu na platformie Moodle z treści prezentowanych na wykładach (60% oceny końcowej)
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2014). Psychologia - kluczowe koncepcje, t. 1-5, Warszawa: PWN lub Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. Żak.
3. Bielecki J. (2002). Psychologia nie tylko dla psychologów. Warszawa UKSW
4. Malim T., Birch A., Wadeley A. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN
Literatura uzupełniająca:
1. Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 i 2 Gdańsk: GWP
2. Łukaszewski W. (2011). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: