Warsztat pedagogiczny - Instytucje wsparcia dziecka i rodziny w badaniach pedagogicznych WNP-PE-WPDRBK
1. Pojęcie i rodzaje wsparcia.
2. Instytucje wsparcia społecznego.
3. Konsekwencje braku wsparcia społecznego dla dziecka i rodziny.
4. Rodzina jako środowisko wychowawcze.
5. Współpraca rodziny i innych środowisk w procesie rozwoju dziecka.
6. Dysfunkcje środowiska rodzinnego i ich konsekwencje dla dzieci.
7. Wsparcie rodziny doświadczającej trudności w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczych. Zasady i formy wskazane w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
8. Piecza zastępcza nad dziećmi a wsparcie rodziny.
9. Formy wsparcia rodziny wskazane w ustawie o pomocy społecznej.
10. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna formą wsparcia dziecka i rodziny.
11.Metody badań istytucji wsparcia dziecka i rodziny.
11. Charakterystyka wybranych instytucji oświatowych, resocjalizacyjnych, pozarządowych udzielających wsparcia dziecku i rodzinie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1- Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach instytucji życia społecznego, ich kompetencjach i rzeczywistym funkcjonowaniu.
EK 2 - Student zna podstawowe teorie dotyczące wsparcia społecznego.
EK 3 - Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych
środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Umiejętności:
EK 4 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, wsparcia społecznego w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych występujących w życiu dziecka i rodziny.
EK 5 - Posiada umiejętność wskazywania instytucji udzielających wsparcia w zakresie występujących problemów w życiu dziecka i rodziny.
Kompetencje:
EK 6 - Jest przygotowany do aktywnego poszukiwania i współpracy z instytucjami realizującymi działania wspierające i zdolny do porozumiewania
się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
EK 7 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 30 godz.
przygotowanie prezentacji: 60 godz.
suma godzin: 120
liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności, oraz ocena z pracy (prezentacji) przygotowanej indywidualnie na temat wybranej instytucji wspierającej dziecko i rodzinę.
Kryteria oceniania:
3,0 - student osiągnął wszystkie zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji; zna podstawową terminologię z zakresu przedmiotu; posiada wiedzę na temat najważniejszych instytucji wsparcia dziecka i rodziny; potrafi w podstawowym zakresie prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach.W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający, ale nie wyczerpujący, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na niskim poziomie. Liczba punktów za prezentację 6.
3,5 - student osiągnął wszystkie zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji; zna podstawową terminologię z zakresu przedmiotu; posiada wiedzę na temat najważniejszych instytucji wsparcia dziecka i rodziny; potrafi w podstawowym zakresie prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach.W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający, ale nie wyczerpujący, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na niskim poziomie. Liczba punktów za prezentację 7.
4,0 - student zna terminologię z zakresu przedmiotu; ma uporządkowaną wiedzę na temat instytucji wsparcia dziecka i rodziny, odwołuje się do literatury przedmiotu; potrafi wskazać odpowiednie do problemu instytucje; prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu omówionej problematyki; często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający; , język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 8.
4,5 - student zna terminologię z zakresu przedmiotu; ma uporządkowaną wiedzę na temat instytucji wsparcia dziecka i rodziny, odwołuje się do literatury przedmiotu; potrafi wskazać odpowiednie do problemu instytucje; prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu omówionej problematyki; systematycznie uczestniczy w zajęciach, jest zainteresowany i zaangażowany w przebieg prowadzonych zajęć, bierze udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi. Poprawnie wskazuje instytucje wsparcia społecznego.W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest w pełni poprawny; , język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 9.
5, 0- student zna terminologię z zakresu przedmiotu; ma uporządkowaną wiedzę na temat instytucji wsparcia dziecka i rodziny, odwołuje się do literatury przedmiotu; potrafi wskazać odpowiednie do problemu instytucje; prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła z zakresu omówionej problematyki; systematycznie uczestniczy w zajęciach, jest zainteresowany i zaangażowany w przebieg prowadzonych zajęć, bierze udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi. Poprawnie wskazuje instytucje wsparcia społecznego.W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest znakomity, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na bardzo dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 10.
Literatura
Podstawowa:
B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Zielona Góra 2009; S. Kawula, J. Bragiel, A.W. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2005; T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2009; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej; Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Wsparcie rodziny dysfunkcyjnej, red. Mieczysław Dudek, Toruń 2009, Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012; Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006; W. Ratyński, Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003; Gaś B.Z, Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Lublin 2008; Pedagogika społeczna: dokonania- aktualność -perspektywy, pod red S. Kawuli, Toruń 2002; Szczepanik R., Wawrzyniak J., Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012; Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie - zagrożenia rozwojowe i społeczne, pod red. E. Wysockiej, Warszawa 2012; B. Krajewska, Instytucjonalne wsparcie pracujących rodziców nad najmłodszymi dziećmi (w:) Człowiek w pedagogice pracy, pod red B. Baraniak, Warszawa 2012; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009;
Uzupełniająca:
Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008;Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; Rodzina polska na przełomie wieków. Przeobrażenia, zagrożenia, patologie, pod red. J. Żebrowskiego, Gdańsk 2006;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: