Wybrane zagadnienia mediacji WNP-PE-WMED
Zajęcia przybliżają idee sprawiedliwości naprawczej oraz mediacji jako skutecznego sposobu rozwiązywania konfliktów bez przemocy.
W ramach zajęć studencji zapoznają się z praktycznymi zastosowaniu mediacji w sprawach karnych (w tym z nieletnim sprawcą czynu karalnego), cywilnych, rodzinnych (rozwodowych), sąsiedzkich, gospodarczych, oświatowych (szkolnych), rówieśniczych i in.
Dzięki udziałowi w ćwiczeniach, symulacjach, analizach tesktów źródłowych, materiałów audiowizualnych studencji poznają niebędne elementy psychologii konfliktu: źródeł konfliktów, mechanizmów eskalacji, a także pscyhologicznych aspektów przebaczania, korzyści psychologicznych, społecznych i kulturowych związanych z mediacjami.
Zajęcia dają pogłębioną wiedzę na temat korzyści płynących z mediacji, warunków pojednania stron i przebaczenia. Uczestnicy uczą się także w jaki sposób, w codziennej pracy stosować elementy mediacji i jak uczyć innych pokojowych sposobów rozwiązywania konfliktów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wie/umie/potrafi:
EK_01 Wyróżnia alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR), w tym mediacji jako konstruktywnej metody rozwiązywania konfliktu Rozumie istotę, źródła, rodzaje i dynamikę konfliktu. Posiada wiedzę na temat bezpośrednich i długofalowych następstw konfliktu.
EK_02 Zna zasady mediacji oraz struktury postępowania mediacyjnego. Zna podstawowe techniki mediacyjne. Dysponuje wiedzą dotyczącą zastosowania mediacji sądowej i pozasądowej, korzyści w zakresie pojednania ofiary i sprawcy.
EK_03 Umiejętność diagnozy konfliktu ze wskazaniem etapów jego dynamiki Umiejętność kierowania pracą stron w czasie mediacji w kierunku pojednania i przebaczenia. Umiejętność prowadzenia zajęć skupiających się na rozwijaniu zdolności rozwiązywania konfliktów.
EK_04 Student: przejawia dojrzałą postawę wobec konfliktu – postrzega konflikt jako zjawisko naturalnie , przejawia szacunek wobec drugiego człowieka także w sytuacji rozbieżności potrzeb, oczekiwań
EK_05 jest zdolny do otwartej komunikacji i asertywnej obrony własnych interesów jest tolerancyjny i akceptuje osoby mimo niezgodności interesów
Suma ECTS: (2 pkt ECTS)
Udział w zajęciach - 30 godzin, lektura tekstów 30 godzin, przygotowane pracy zaliczeniowej 10 godzin = 7 h 2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (max 2 nieobecności w semestrze) Aktywny udział w zajęciach, grach, symulacjach i ćwiczeniach.
Udział w ćwiczeniu Empatyczne słuchanie i przygotowanie pracy zaliczeniowej dotyczącej znaczenia przyjmowania cudzej perspektywy dla rozwiązywania konfliktów
Kryteria oceny:
3.0 Student wie, czym jest mediacja, w podstawowym stopniu definiuje jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje podstawowe różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi stosować elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma ugruntowaną postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem.
3.5 Student wie, czym jest mediacja, zna jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi stosować elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma ugruntowaną postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem.
4.0 Student wie, czym jest mediacja, zna dobrze jej zasady i kolejne etapy. Dostrzega zalety mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Wie w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji. Potrafi sprawnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma dojrzałą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem.
4.5 Student szczegółowo wie, czym jest mediacja, biegle opisuje jej zasady i kolejne etapy. Wykazuje się szczegółową znajomością zalet mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Ma pogłębioną wiedzę na temat tego, w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji - sprawnie opisuje wybrane rodzaje mediacji i wskazuje różnice między nimi. Potrafi sprawnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma dojrzałą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się empatią i zrozumieniem.
5.0 Student definiuje mediacje, opisuje jej zasady i kolejne etapy. Wykazuje się szczegółową znajomością zalet mediacji, wskazuje różnice między mediacją a postępowaniem sądowym. Ma pogłębioną wiedzę na temat tego, w jaki sposób dochodzi do pojednania stron i przebaczenia. Rozumie dokładnie specyfikę różnych rodzajów mediacji - sprawnie opisuje wybrane rodzaje mediacji i wskazuje różnice między nimi. Wykorzystuje swobodnie techniki mediacyjne. Potrafi samodzielnie wykorzystać elementy procesu mediacji oraz uczyć sposobów rozwiązywania sporów bez przemocy. Ma wyróżniającą postawę wobec konfliktów, wrażliwość oraz wykazuje się wysoką empatią i zrozumieniem.
Literatura
M. Tabernacka. Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Warszawa, 2009, Wolters Kluwer Polska
Argyle M. (1991). Psychologia stosunków międzyludzkich. PWN. Warszawa
Ch. W. Moore. Mediacje. Praktyczne sposoby rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2009, Wolters Kluwer
Polska
Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Warszawa 1999
Czwartosz Z., Dobiejska E., Gnys A., Gójska A., Grudziecka M., Jezierski C., Kowalska K., Rękas A. Czy tylko sąd rozstrzygnie nasz spór? Mediacja i sądownictwo polubowne. Publikacja pobrana ze strony ms.gov.pl/pl/dzilalnosc/mediacje/publikacje-akty-prawne-statystyki
Deutsch M., Coleman P. T. (2005). Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2005
Stewart J. (red.) (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. PWN. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: