Wprowadzenie do psychologii WNP-PE-WDP-W
PORUSZANE TREŚCI
1. Psychologia jako nauka, przedmiot i metoda w psychologii
2. Podstawowe nurty w psychologii
- psychologia klasyczna
- psychoanaliza
- behawioryzm
- psychologia humanistyczna
- psychologia poznawcza
3. Biologiczne podstawy zachowania człowieka
4. Elementy psychologii poznawczej
5. Elementy psychologii emocji i motywacji
6. Różnice indywidualne – temperament, osobowość, inteligencja
7. Procesy świadome vs nieświadome
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY
Student wie/zna
- czym zajmuje się psychologia
- jak działa układ nerwowy człowieka w zakresie życia psychicznego i zachowania
- podstawowe nurty w psychologii
- w jaki sposób ludzie różnią się między sobą pod względem funkcjonowania psychicznego
- jak działają procesy poznawcze oraz emocjonalne na poziomie świadomym i nieświadomym
Student umie
- ocenić elementy swojego życia psychicznego (np. osobowość, inteligencję emocjonalną)
- świadomie wpływać na własne procesy poznawcze i emocjonalne, a także modyfikować je w razie potrzeby
Student chce
- rozwijać swoją wiedzę w zakresie psychologii
- zrozumieć inne osoby i przyczyny ich indywidualnego funkcjonowania
OPIS ECTS
Udział w wykładzie (w formie e-learningu synchronicznego): 15 godz.
Zapoznanie się z literaturą: 25 godz.
Przygotowanie do egzaminu 20 godz.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach (10% oceny)
- rezultaty testów po zajęciach - "wyjściówek" (30% oceny)
- egzamin pisemny (60% oceny)
90-100% – bdb
Student posiada szeroką wiedzę w zakresie podstawowych zagadnień psychologii. Zna główne szkoły w psychologii oraz ich założenia, spojrzenie na człowieka, wpływ na całą dziedzinę. Rozumie działanie podstawowych procesów psychicznych. Potrafi odnieść swoją wiedzę w zakresie psychologii do własnego życia, a także wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby.
80-89 – db+
Student posiada szeroką wiedzę w zakresie podstawowych zagadnień psychologii. Zna główne szkoły w psychologii oraz ich założenia, spojrzenie na człowieka, wpływ na całą dziedzinę. Rozumie działanie podstawowych procesów psychicznych. Potrafi odnieść swoją wiedzę w zakresie psychologii do własnego życia, a także często wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby.
70-79 – db
Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych zagadnień psychologii. Zna główne szkoły w psychologii oraz ich założenia i spojrzenie na człowieka. Rozumie działanie podstawowych procesów psychicznych. Potrafi odnieść swoją wiedzę w zakresie psychologii do własnego życia, a także niekiedy wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby.
60- 69 – dst+
Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych zagadnień psychologii. Zna główne szkoły w psychologii oraz ich założenia. Rozumie działanie niektórych podstawowych procesów psychicznych. Potrafi odnieść swoją wiedzę w zakresie psychologii do własnego życia.
50-59 – dst
Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych zagadnień psychologii. Zna główne szkoły w psychologii. Rozumie działanie niektórych podstawowych procesów psychicznych. Czasem potrafi odnieść swoją wiedzę w zakresie psychologii do własnego życia.
0-50 – ndst
Student nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw psychologii.
Literatura
Strelau, J. (red.). (2003). Psychologia. Podręcznik akademicki (T.1, 2). Gdańsk: GWP.
Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2015). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Hilgard, E.R. (1972). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.
Mietzel, G. (2002). Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: