Warsztat badawczy - Ceberetnografia pedagogiczna WNP-PE-WB-DS
Cyberetnografia pedagogiczna obejmuje opis i eksplorację internetu, który odgrywa coraz większą rolę w szeroko rozumianej sferze edukacji. Jako globalna przestrzeń komunikowania się stanowi on atopiczne miejsce wychowania i kształcenia.
Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia etnograficznych badań pedagogicznych w cybersferze i praktyczne wypróbowanie tych metod i techniki, a przez to zdobycie umiejętności badawczych.
W semestrze letnim zostaną prześledzone i wypróbowane wizualne (nietekstowe) sposoby eksplorowania cyberprzestrzeni.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki, w tym główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych, mapę stanowisk i podejść metodologicznych,
- postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań pedagogice,
- na poziomie rozszerzonym teorię i metodykę, w szczególności w obszarze pracy, doradztwa zawodowego, zarządzania zasobami ludzkimi, edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukacji włączającej, opieki oraz resocjalizacji,
- specyfikę środowisk wychowawczych i procesy w nich zachodzące.
Student potrafi:
- pracować w zespole, wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, przyjąć rolę lidera w zespole oraz nawiązywać współpracę z otoczeniem, skutecznie komunikować się ze specjalistami i innymi osobami,
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością zawodową, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
Student jest gotowy do:
- dostrzegania problemów w środowiskach edukacyjnych, wychowawczych i pracy, ich eksploracji, komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie,
- aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne,
- prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych,
- podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej i zintegrowanej.
Opis ECTS:
- udział w warsztatach – 30 godzin
- przygotowanie się do zajęć – 15 godzin
- czytanie literatury – 10 godzin
- wykonywanie zadań badawczych – 20 godzin
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania (weryfikacji efektów kształcenia):
- zadania badawcze w ramach indywidualnego projektu badawczego.
Ocenę końcową stanowi średnia ocen uzyskanych za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego.
5.0
- 90–100% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego
4.5.
- 80–89% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego
4.0
- 70–79% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego
3.5.
- 60–69% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego
3.0
- 50–59% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% maksymalnej wartości średniej za zrealizowanie poszczególnych zadań w ramach indywidualnego projektu badawczego
Literatura
Kozinets R.V. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe PWN.
Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe PWN.
Cichocki P., Jędrkiewicz T., Zydel R. (2012). Etnografia wirtualna, [w:] D. Jemiel-niak (red.), Badania jakoścowie. Metody i narzędzia, t. 2, s. 203-220. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Artykuły traktujące o badaniach netnograficznych z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zainteresowanie zjawiskami pedagogicznymi w internecie. Gotowość do współpracy w zespole. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: