Warsztat pedagogiczny: Antropologiczne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej WNP-PE-WAR-MB
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów naukowych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy humanistycznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście pedagogiki resocjalizacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W) Student rozróżniania typy wiedzy antropologicznej ( różnice przedmiotu, metody, celu); wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej; zna podstawowe pojęcia antropologii filozoficznej odnoszące się do kwestii edukacyjnych i wychowawczych.
(U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu naukowego; budowania wypowiedzi; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy humanistycznej związanej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczym; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji;
(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problem łączenia wiedzy humanistycznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczym
Kryteria oceniania
ocena końcowa: zależy od ilości punktów uzyskanych przez studenta w trakcie cyklu zajęć: maksymalna ilość pkt. 20 (1 pkt.=5 x 0,2 pkt.). Punkty pozyskuje się za udział w dyskusji na zajęciach, przygotowanie sprawozdań z zajęć, pracę (w grupach) nad tekstem Sth (maksymalnie 5 pkt. w cyklu zajęć) oraz z projektu przygotowywanego w małych grupach badawczych (4-5 osób). Za projekt student uzyskuje maksymalnie 15 pkt. Realizacja projektu: do wyboru jeden z 5 tematów (zob. zakres tematów) realizowany na zajęciach w ramach wyznaczonego w danym roku akademickim problemu . Grupy 4-osobowe pracują nad każdym projektem. W 20 min. prezentacji PowerPoint, muszą wziąć udział wszystkie zaangażowane w projekt osoby z danej grupy badawczej. Oceniane jest też moderowanie dyskusji na temat prezentowanych treści. W związku z tym kryteria oceny są następujące:
18-20pkt. -5,0
16-17pkt.4,5
14-15pkt.4,0
12-13pkt.-3,5
11 pkt. -3.0
Literatura
Psalm 1, (Dwie drogi życia), w: Psalmy rozważają Jan Paweł II i Benedykt XVI, Wprowadzenie ks. prof. W. Chrostowski, Resikon Press, Warszawa 2006.
Papież Franciszek w rozmowie z A. Ivereighem, Powróćmy do marzeń. Droga ku lepszej przyszłości, Rafael, Kraków 2020.
Biesaga T., Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199.
Fromm F., Zdrowe społeczeństwo, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Wyd. vis-á-vis/Etiuda, Kraków 2012, s. 149-159 (fragment: konformizm);
Kamiński S., Naukowa, filozoficzna i teologiczna wizja człowieka, w: Jak filozofować?
Kiereś H., Trzy socjalizmy. Tradycja łacińska wobec modernizmu i postmodernizmu, Fundacja LSCh, Lublin 2000.
David C. Korten, Świat po kapitalizmie. Alternatywy dla globalizacji, Łódź 2002, s. 34-44 (fragment: hedonizm współczesny).
Krąpiec M.A., Ja-człowiek, RW KUL, Lublin 1991.
Lewis C. S., Cztery miłości, IW. Pax, Warszawa 1993.
Murray D. Szaleństwo tłumów, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2020.
Salij J., Czy raj istniał naprawdę? W: tenże, Pytania nieobojętne, „W drodze”, Poznań 1986.
Ślipko T., Spacerem po etyce,Petrus, Kraków 2021.
Tatarkiewicz W. O szczęściu, PIW, Warszawa 1990.
Tomasza z Akwinu, Czy cnota obyczajowa może być bez umysłowej? (Sth. 1-2, q 58, a.4), czy cnota obyczajowa jest uczuciem? (q 59, a 1), Czy uczucie może towarzyszyć cnocie obyczajowej? (q 59, a 2), Czy każda cnota obyczajowa odnosi się do uczuć? (q 59, a 4). Tomasz z Akwinu, O wolnej decyzji, Sth. 1, q 83, a 1.
W cyklu 2023/24_L:
Psalm 1, (Dwie drogi życia), w: Psalmy rozważają Jan Paweł II i Benedykt XVI, Wprowadzenie ks. prof. W. Chrostowski, Resikon Press, Warszawa 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: