Warsztat pedagogiczny: Korzenie pamięci WNP-PE-WAR-3-1
Warsztat będzie poświęcony współczesnej formule patriotyzmu jako służbie na rzecz dobra wspólnego. Zaangażowanie obywatelskie, fundament współczesnych demokracji, nasuwa pytania o jego istotę, cel i sposób urzeczywistniania w świetle kluczowej dla społeczeństwa obywatelskiego wartości, tj. wolności. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy i w jaki sposób patriotyzm wpisuje się w aktywność obywatelską. Poszukiwanie adekwatnej formuły patriotyzmu, jak i spotykany dziś postulat wyłączenia go z palety wartości wychowawczych, prowadzi nas w kierunku filozoficznego pytania o naturę wolności człowieka. Przemawiają za tym zarówno pojawiające się w przestrzeni społecznej głosy krytyków patriotyzmu, według których jest on naznaczony piętnem nacjonalizmu, jak i niespotykany wcześniej w kulturze polskiej usus słowa patriota jako synonimu słów nacjonalista, nazista, przywodzących na myśl raczej stan zniewolenia niż wolność. Mogą więc rodzić się wątpliwości co do słuszności postaw patriotycznych, wysoko cenionych przez wiele pokoleń Polaków w związku z walkami o niepodległość, obronę suwerenności i państwowości. Spór o patriotyzm w swej materii staje się sporem o wolność.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W) Student rozróżniania typy wiedzy antropologicznej ( różnice przedmiotu, metody, celu); wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej; zna podstawowe pojęcia antropologii filozoficznej odnoszące się do kwestii edukacyjnych i wychowawczych.
(U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu naukowego; budowania wypowiedzi; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy humanistycznej związanej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczym; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji;
(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problem łączenia wiedzy humanistycznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczym
Kryteria oceniania
ocena końcowa: zależy od ilości punktów uzyskanych przez studenta w trakcie cyklu zajęć: maksymalna ilość pkt. 20 (1 pkt.=5 x 0,2 pkt.). Punkty pozyskuje się za udział w dyskusji na zajęciach, przygotowanie sprawozdań z zajęć, pracę (w grupach) nad tekstem Sth (maksymalnie 5 pkt. w cyklu zajęć) oraz z projektu przygotowywanego w małych grupach badawczych (4-5 osób). Za projekt student uzyskuje maksymalnie 15 pkt. Realizacja projektu: do wyboru jeden z 5 tematów (zob. zakres tematów) realizowany na zajęciach w ramach wyznaczonego w danym roku akademickim problemu . Grupy 4-osobowe pracują nad każdym projektem. W 20 min. prezentacji PowerPoint, muszą wziąć udział wszystkie zaangażowane w projekt osoby z danej grupy badawczej. Oceniane jest też moderowanie dyskusji na temat prezentowanych treści. W związku z tym kryteria oceny są następujące:
18-20pkt. -5,0
16-17pkt.4,5
14-15pkt.4,0
12-13pkt.-3,5
11 pkt. -3.0
Literatura
1. Arystoteles, Etyka Nikomachejska (fragmenty).
2. M. Boużyk, Kiedy inny jest swój? Relacje międzyosobowe podstawą wielokulturowości. Kilka uwag w świetle realistycznej filozofii klasycznej.
3. Franciszek, Encyklika „Fratelli tutti”, 2020.
4. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, 2005.
5. A. Kołakowska, Wojny kultur i inne wojny, 2010.
6. M. Krąpiec, Ludzka wolność i jej granice , 2008.
7. A. Nowak, Między nieładem a niewolą. Krótka historia myśli politycznej, 2021.
8. Tomasz z Akwinu, Na czym polega szczęście człowieka? ( Sth. Cz.2, Suma teologiczna 1-2, t.9 , zagadnienie 2, s.18 -30).
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
31 marca 2025 r., poniedziałek), obowiązkowe zajęcia w Muzeum Powstania Warszawskiego: lekcja muzealna z przewodnikiem, pt. "Kobiety Powstania". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: