Warsztat badawczy - Projektowanie badań jakościowych w pedagogice WNP-PE-WAR-1-MGR
Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami prowadzenia jakościowych badań w pedagogice. Badania jakościowe mają na celu bliższe przyjrzenie się badanej rzeczywistości, opisanie jej, interpretację oraz wyjaśnienie zjawisk społecznych na wiele sposobów. Można tego dokonać analizując doświadczenia jednostek i grup; analizując interakcje i akty komunikacji w czasie ich trwania; analizując dokumenty lub inne ślady ludzkich doświadczeń i interakcji. Wspólne dla tych podejść jest dążenie do odczytania prawdy, w jaki sposób ludzie budują świat wokół siebie. Zarówno interakcje, jak i dokumenty postrzegane są jako sposób konstruowania procesów społecznych, w ramach których ludzie współpracują ze sobą. Badania jakościowe pozwalają badaczowi na formułowanie, mniej lub bardziej uogólnionych, modeli, typologii i teorii jako sposobów opisywania i wyjaśniania rzeczywistości społecznej i pedagogicznej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy:
Ek 1 Student posiada pogłębioną wiedzą na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, w tym główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych, mapę stanowisk i podejść metodologicznych.
Ek 2 Student posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki; w szczególności definiuje wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań. Zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
Ek 3 Student prezentuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wieloparadygmatyczności prowadzenia badań jakościowych pedagogice.
Efekty umiejętności:
Ek 4 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu jakościowych badań w pedagogice.
Ek 5 Student posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; opracowuje projekt swoich badań; potrafi przygotować i opracować projekt badawczy. Student posiada umiejętność analizy i interpretacji badań własnych, sformułowania i opracowania wniosków końcowych, prezentacji wyników.
Efekty kompetencji społecznych:
Ek 6 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodologii badań jakościowych. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie budowania własnego warsztatu badawczego. Student dokonuje samooceny własnych kompetencji badawczych.
Kryteria oceniania
ocena 3,0
Student posiada elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Posiada wiedzę o metodach, technikach i narzędziach badań jakościowych.
ocena 3.5
Student posiada w dostatecznym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student prezentuje średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury przedmiotu. Student w dostatecznym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze, dostatecznie potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego.
ocena 4
Student posiada w zadowalającym stopniu elementarną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w zadowalającym stopniu posiada podstawowe umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma wystarczającą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice.
ocena 4,5
Student posiada w dobrą znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w dobrym stopniu posiada umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice. Student dobrze potrafi dokonywać analizy własnych działań badawczych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
ocena 5
Student posiada w pełną znajomość projektowania i prowadzenia badań jakościowych w obszarze pedagogiki. Student w pełnym stopniu posiada umiejętności badawcze, dobrze potrafi dokonać przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego. Student ma bardzo dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania badań jakościowych w pedagogice. Student bezbłędnie potrafi dokonywać analizy własnych działań badawczych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne; potrafi wskazywać kierunki dalszych badań.
Literatura
Filck U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cichocki P., Jędrkiewicz T., Zydel R. (2012). Etnografia wirtualna, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, s. 203-220. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Angrosino M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rapley T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca
Jemielniak D. red. (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jemielniak D. red. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: