Teoria kształcenia WNP-PE-TK
Wykład ma na celu zaznajomienie z (samo)kształceniem, które stanowi konstytutywny składnik przedmiotu nowoczesnej pedagogiki, i unaocznienie konieczności brania go pod uwagę przy projektowaniu i realizowaniu interwencji pedagogicznych dostosowanych do zróżnicowanych odbiorców działania pedagogicznego. Dość powszechnie i błędnie utożsamia się teorię kształcenia z teorią nauczania (dydaktyką). Kształcenie, a właściwie (samo)kształcenie, jest odrębnym komponentem działania pedagogicznego, w którym podmiotem działającym jest dziecko/uczeń/wychowanek/podopieczny/dorastający. Co prawda oddziaływania wychowawcze i edukacyjne, w tym również te dokonujące się w ramach instytucji pedagogicznych, takich jak rodzina, szkoła, środowisko społeczne, są niezbędnymi korelatami (samo)kształcenia, ale ich zadaniem jest zachęcanie/pobudzanie i wspieranie podmiotu w jego aktywności własnej, a nie wyręczanie go, a tym bardziej urabianie. Tak więc (samo)kształcenie należy rozumieć, z jednej strony, jako punkt odniesienia dla nowocześnie rozumianych działań pedagogicznych, z drugiej zaś jako nieprzekraczalną granicę wywierania wpływu na dziecko/ucznia/wychowanka/podopiecznego/dorastającego. To sprawia, że od działających pedagogicznie w nowoczesnym sensie tego słowa oczekuje się uznania podmiotowości i sprawczości dziecka/ucznia/wychowanka/podopiecznego/dorastającego oraz umiejętności wspierania go w aktywności własnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- współczesne kierunki rozwoju pedagogiki, jej nurty i systemy pedagogiczne;
- systemy edukacyjne innych krajów;
- w stopniu pogłębionym strukturę i funkcje polskiego systemu edukacji;
- historyczne i kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych;
- założenia teorii kształcenia, w tym usytuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształcenia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych;
- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego;
- współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia, zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wymagania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawcy;
- konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów;
- potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych.
Absolwent potrafi:
- pracować z dziećmi i młodzieżą, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatnie do potrzeb i możliwości jednostek;
- pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjne;
- rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;
- planować i przeprowadzać zajęcia wychowawcze, opiekuńcze, profilaktyczne;
- twórczo animować pracę nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych; opiekuńczo-wychowawczych, działań resocjalizacyjnych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie;
- stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych;
- przygotować teksty przydatne w pracy akademickiej (np. abstrakt, streszczenie, krótki artykuł);
- samodzielnie przygotować prezentację ustną, przedstawiając swoje poglądy w zakresie studiowanej dziedziny nauki;
- poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii;
- korzystać z technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej, skutecznie i świadomie komunikować się;
- radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością zawodową, korzystając z rożnych źródeł i nowoczesnych technologii;
- zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób;
- zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
Ocena bardzo dobry (5)
- 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dobry plus (4.5)
- 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dobry (4)
- 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dostateczny plus (3.5)
- 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena dostateczny (3)
- 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Ocena niedostateczny
- mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: