Teoria kształcenia WNP-PE-T
Teorię kształcenia dość powszechnie utożsamia się z dydaktyką, co jest błędem. Kształcenie jest odrębną formą działania pedagogicznego, w której głównym agensem jest odbiorca oddziaływań edukacyjnych – dziecko/uczeń/wychowanek/dorastający. Interwencje wychowawcze/edukacyjne mają za zadanie zachęcić go do podjęcia wła-snej aktywności i go w niej wspierać. Tak więc kształcenie się jako czynność własna dziecka/ucznia/wychowanka/dorastającego wyznacza ingerencjom rodzi-ca/nauczyciela/wychowawcy nieprzekraczalną granicę, a przez to zmusza do koncy-powania tych ingerencji z uwzględnieniem wolności i sprawczości podmiotu oddzia-ływań edukacyjnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu:
- założenia teorii wychowania, uczenia się i nauczania, kształcenia, opieki, w tym usy-tuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształce-nia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych,
- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego,
- współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia,
- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wymagania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawcy, konieczność projektowania działań edu-kacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, potrze-bę i sposób wyrównywania szans edukacyjnych.
Student potrafi:
- rozpoznawać różnorodne zjawiska i problemy, w oparciu o wiedzę z różnych źródeł, w szczególności teorię z zakresu pedagogiki, jak również jej subdyscyplin,
- pracować z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, indywidualizując działania i dostosowu-jąc metody, formy i środki adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek,
- pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjnej.
Student gotów jest do respektowania dyrektyw metodycznych w działaniach prak-tycznych, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji w tym zakresie.
Opis ECTS:
udział w zajęciach – 15,
praca własna:
- czytanie zadanej literatury – 15,
- wykonanie zadań i quizów – 10,
- przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się: 50% punktów uzyskanych za zadania (quizy) i 50% punktów za pisemną pracę semestralną.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: