Statystyka dla pedagogów WNP-PE-STC-JS
Zajęcia ze Statystyki dla pedagogów przygotowują studenta do prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań, a także uczą samodzielnie analizować i interpretować zebrane dane. Głównym celem prowadzonych zajęć jest wykazanie związków między metodologicznymi aspektami problematyki badawczej a statystyczną analizą danych z wykorzystaniem programu SPSS.
W pierwszej kolejności studenci zostaną zapoznani ze specyfiką programu, w szczególności ze sposobem wprowadzania danych, rekodowaniem zmiennych czy tworzeniem wskaźników. Poruszona zostanie problematyka tworzenia własnych ankiet badawczych, a także omówiony zostanie związek między stawianymi pytaniami a wskaźnikami zmiennych, które podlegają badaniu. Dalsza analiza danych będzie uwzględniała obliczenie statystyk opisowych (miar tendencji centralnej, miar rozproszenia, miar kształtu rozkładu), prezentację tabelaryczną i graficzną danych oraz wykonanie prostego wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem m.in. testów chi-kwadrat, współczynnika korelacji r-Pearsona czy testów t-Studenta. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
Zajęcia są objęte akredytacją firmy Predictive Solutions, co oznacza, że po spełnieniu określonych warunków studenci mogą uzyskać Certyfikat Juniora Analityka lub Certyfikat Eksperta Analityka w analizie danych z wykorzystaniem programu SPSS.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_01. Student zna podstawowe pojęcia metodologiczno-statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, operacjonalizacja, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)
EK_02. Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.
EK_03. Student zna metodologiczne wytyczne do budowania własnego narzędzia badawczego, jakim jest kwestionariuz.
EK_04. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu).
5. Student potrafi wymienić podstawowe testy wykorzystywane do wnioskowania statystycznego, podaje ich hipotezy zerowe i alternatywne.
UMIEJĘTNOŚCI
EK_01. Student potrafi opracować własne narzędzie badawcze (kwestionariusz), poprawne metodologicznie.
EK_02. Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.
EK_03. Student potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
EK_04. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.
EK_05. Student wykonuje prostą analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.
KOMPETENCJE
EK_01. Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.
EK_02. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
Udział w zajęciach - 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h
Konsultacje - 5h
Przygotowanie się do zaliczenia - 15h
SUMA GODZIN: 60h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2
Literatura
Literatura podstawowa:
Bedyńska S., Cypryańska M.., Statystyczny Drogowskaz 1, Wydawnictwo Academickie Sedno Sp. z o.o., Warszawa, 2013
Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.
Francuz, P., Mackiewicz, R., Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005.
Konarzewski, K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.
Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.
Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.
Brzeziński J., Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2000.
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa, 2005.
Denzin H.K., Lincoln Y.S., Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage 1994.
Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, „Impuls”, Kraków 2000.
Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, Warszawa 1985.
Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, PWN, Warszawa 1971.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: