Statystyka dla pedagogów WNP-PE-STAT-21
Prowadzone zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z możliwościami metod statystycznych w badaniach pedagogicznych w wykorzystanie pakietu IBM SPSS/PASW Statistics
1. Zajęcia organizacyjne
2. Zajęcia wprowadzające: metody statystyczne w pedagogice/edytory IBM/SPSS
3. Przygotowanie danych do analizy: zarządzanie zbiorami danych
4. Przygotowanie danych do analizy: przekształcanie danych
5. Statystyka opisowa: miary tendencji centralnej
6. Statystyka opisowa: Miary rozproszenia
7. Tabele zależności
8. Testy chi-kwadrat
9. Statystyka indukcyjna
10. Testy parametryczne
11. Korelacje
12. Indexy
13. Wybór wielokrotny
14. Wielkość próby
15. Powtórzenie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna podstawowe pojęcia statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)
Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.
Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu).
Student potrafi wymienić podstawowe testy statystyczne, podaje ich hipotezy (zerowe i alternatywne) oraz założenia.
UMIEJĘTNOŚCI
Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.
Student potrafi obliczyć i zinterpretować podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.
Student wykonuje prostą, jak i bardziej złożoną analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.
Student potrafi prawidłowo opisać uzyskane wyniki, jak i dokonać ich interpretacji.
KOMPETENCJE
Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.
Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Udział w ćwiczeniach: 30h
Przygotowanie się do zaliczenia :16h
Praca indywidualna: 15h
Konsultacje: 2h
SUMA GODZIN: 63h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Obecność na zajęciach - możliwa jedna nieobecność;
Egzamin w formie testowej;
2xKolokwia, praca samodzielna jak i w grupach
70% praca pisemna
20% aktywność i uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach
10% obecność
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.
Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.
Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2007.
Bedyńska, Sylwia; Brzezicka, Aneta (red.), Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, SWPS ACADEMICA, Warszawa 2013.
Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.
Denzin H.K., Lincoln Y.S., Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, Sage 1994.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
W cyklu 2023/24_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: