Pedagogika specjalna WNP-PE-SPEC-LIC-W
1. Wprowadzenie do problematyki. Miejsce w nauce.
2. Podziały pedagogiki specjalnej.
3. Historia pedagogiki specjalnej.
4. Norma – problem etiologiczny, społeczny, etyczny.
5. Diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju człowieka.
6. Miejsce osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Możliwości i ograniczenia biotechniczne.
7. Wybitni przedstawiciele pedagogiki specjalnej.
8. System kształcenia w Polsce i wybranych krajach osób niepełnosprawnych.
9. Obecne podejście do problemu osób niepełnosprawnych – od segregacji, przez integrację do inkluzji.
10. Zaburzenia, z jakimi często się spotykamy.
11. Głębokie zaburzenia w rozwoju - Autyzm, zespół Aspergera.
12. Zespoły genetyczne - Zespół Downa.
13. Zespół Retta.
14. Wybitne uzdolnienia „sawantów”.
15. Podsumowanie. Doświadczenia z pedagogiką specja
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01).
W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02),
W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03).
Kryteria oceniania
- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);
- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – W2, W4, U2, U3
- Przygotowanie referatu – W2, W3, U1, U3, K1
Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3
ndst – poniżej 60%;
dst– 60%-68%;
dst plus – 69%-77%;
db – 78%-85%;
db plus – 86%-90%;
bdb – 91%-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Dykcik Wł. (2006), Pedagogika specjalna, UAM, Poznań.
Sekowska Z. (200) Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, APS, Warszawa
Smith D. D. (2010), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa, t. 1 i 2.
Sowa J. (1997), Pedagogika specjalna w zarysie, FOSZE, Rzeszów.
Speck O. (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP. Gdańsk.
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
W przypadku osób, które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej w terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: