Współczesne tendencje w systemie opieki i wsparcia dziecka WNP-PE-SOWD
Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Opieka międzyludzka jak zadanie całożyciowe.
2. Wsparcie jako ważna zadanie i relacja życia społecznego.
3. Sytuacje w życiu dziecka wymagające wsparcia.
4. Programy wsparcia dziecka i jego rodziny.
5. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w procesie opieki i wsparcia dziecka.
6. Piecza zastępcza nad dzieckiem jako forma opieki nad nim i wsparcia.
7. Zasada dobra dziecka w procesie opieki i wsparcia.
8. Wsparcie dziecka i rodziny uregulowane w różnych aktach prawnych - ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustaw o pomocy społecznej, ustaw o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
9. Niedostosowanie społeczne, wykluczenie społeczne jako konsekwencje braku wsparcia i opieki nad dzieckiem.
W cyklu 2023/24_Z:
Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 - Studenta zna pojęcia wsparcie społeczne, opieka, pomoc psychologiczno - pedagogiczna, piecza zastępcza.
EU2 - Student zna założenia wsparcia, pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec dzieci, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze.
EU 3 - Student zna teorię dotyczącą zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczej, obejmującą podstawy prawne opieki i wsparcia, pieczy zastępczej.
EU 4 - Student potrafi nawiązywać współpracę z otoczeniem, rozwiązywać problemy dzieci i młodzieży w obszarze opieki i wsparcia.
EU 5 - Student korzysta z technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością zawodową.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne - kolokwium.
Literatura
G. Gajewska, Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Teoria, metodyka i praktyka Kraków 2020; Współczesne kierunki w opiece nad dziećmi. Wybór tekstów, red. Zofia W. Stelmaszuk, Warszawa 1999; Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej, red. Cz. Kustra, M. Fopka – Kowalczyk, A. Bandura, Toruń 2017; Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008; Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997; Dziecko zagrożone wykluczeniem, pod red. K. Biel, J. Kusztal, Kraków 2011; Patologie społeczne. Praktyczne aspekty zapobiegania i zwalczania patologii społecznych, pod red. J. Bubiło, T. Guz, D. Krukowska - Bubiło, Lublin 2012; U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Toruń 2010; Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, pod red. T. Sołtysiak, J. Sudar - Malukiewicz, Bydgoszcz 2003.
W cyklu 2023/24_Z:
G. Gajewska, Współczesne tendencje, problemy i wyzwania w opiece i wychowaniu. teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Teoria, metodyka i praktyka Kraków 2020; Współczesne kierunki w opiece nad dziećmi. Wybór tekstów, red. Zofia W. Stelmaszuk, Warszawa 1999; Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej, red. Cz. Kustra, M. Fopka – Kowalczyk, A. Bandura, Toruń 2017; Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009; Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej , Opole 2005; B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009; M. Winiarski, Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności (w:) Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, pod red. W. Danilewicz, Warszawa 2009; Edukacja a włączenie społeczne, pod red. T. Biernata, J. A. Malinowskiego, Toruń 2013;R. M. Ilnicka, Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, Toruń 2008; Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005; Dziecko i rodzina, Społeczne powinności opieki i wychowania, pod red. U. Grucy - Miąsik, Rzeszów 2007; |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: