Strategie edukacji polonistycznej w klasach I-III WNP-PE-SEP-KB
1. Cele i założenia edukacji polonistycznej w klasach 1-3.
2. Podstawa programowa, treści kształcenia, wymagania edukacyjne.
3. Metody nauki czytania i pisania. Istota procesu czytania. Istota procesu pisania.
4. Rozwój i kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
5. Metodyka nauczania ortografii, interpunkcji, gramatyki.
6. Praca z tekstem literackim.
7. Rozwijanie twórczości uczniów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Wiedza:
EK-1 student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna zasady planowania procesu nauczania języka polskiego.
EK-2 student definiuje i omawia podstawowe pojęcia związane z istotą nauki czytania, pisania, mówienia, kształtowania umiejętności w zakresie określonych form wypowiedzi oraz pracy z tekstem literackim, posiada podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kultury języka oraz ortografii i interpunkcji.
Umiejętności:
EK-3 konstruuje scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III, zna i stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej, posługuje się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka.
Kompetencje społeczne:
EK-4 jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy. Jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej.
Uzasadnienie ECTS:
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 30 godz
Przygotowanie do ćwiczeń, czytanie literatury: 20 godz
Przygotowanie scenariusza zajęć oraz pomocy dydaktycznych: 15 godz
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia oraz podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego. Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.
ocena dst. plus (3,5) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i omawia podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia, zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.
ocena db (4,0) - student zna i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia. Rozumie i omawia podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego, potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu, kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.
ocena db plus (4,5) - student zna, rozumie i potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej, zna i potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia. Zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego, potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.
ocena bdb (5) - student zna, rozumie i w wyczerpujący sposób potrafi zdefiniować cele i treści edukacji polonistycznej oraz podstawowe pojęcia związane z nauką czytania, pisania, mówienia, zna podstawy planowania procesu nauczania j. polskiego. Potrafi scharakteryzować podstawowe umiejętności polonistyczne kształcone w klasach I-III i rozumie ich sens. Posiada podstawową wiedzę z zakresu kultury języka, gramatyki opisowej, ortografii oraz interpunkcji.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student konstruuje prosty scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena dst. plus (3,5) - student konstruuje poprawny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena db (4,0) - student konstruuje interesujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych.
ocena db plus (4,5) - student konstruuje inspirujący scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje różne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
ocena bdb (5,0) - student konstruuje oryginalny scenariusz zajęć zgodnie z metodyką edukacji polonistycznej w kl. I-III; stosuje innowacyjne metody, formy i środki dydaktyczne w pracy z dzieckiem w zakresie edukacji polonistycznej; przygotowuje kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się dostateczną dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma dużą świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i z zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane pracami studentów.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)
3. przygotowanie scenariusza zajęć i poprowadzenie zajęć.
Na ocenę końcową składają się:
Prace zaliczeniowe (projekty, scenariusz, prowadzenie zajęć) - 50 pkt;.
50-47 – ocena 5,0
46-42 – ocena 4,5
41-37 – ocena 4,0
36-32 – ocena 3,5
31-27 - ocena 3,0
26 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016.
Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015
Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.
red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002.
Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006
Literatura uzupełniająca:
Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981.
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014
Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005.
Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000.
Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004.
Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000.
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.
Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996.
Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992.
Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: