Socjologia edukacji WNP-PE-SE
Treści kształcenia:
Tematyka wykładów implikuje następujące zagadnienia: socjologia edukacji jako subdyscyplina naukowa (pogranicze socjologii i pedagogiki) i przedmiot kształcenia na studiach pedagogicznych; przedmiot badań socjologii edukacji, proces socjalizacji, społeczne wymagania funkcjonalne, stadia socjalizacji, socjalizacja pierwotna, socjalizacja wtórna, składniki socjalizacji, stosunki społeczne w instytucjach wychowania naturalnego, bezpośredniego, pośredniego, problem izonomii rozwojowej oraz patologii życia społecznego, umiejętności uniwersalne, społeczeństwo wychowujące, socjologiczno-pedagogiczny aspekt środowiska, edukacja ustawiczna w rzeczywistości ogólnej tendencji kultury ponowoczesnej.
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować i rozumieć pojęcia naukowe socjologii edukacji; wyjaśnić ciągłość i związek kultury polskiej (europejskiej) z kulturą grecką, rzymską, chrześcijańską oraz jej wpływ na środowisko społeczne, proces socjalizacji, inkulturacji; wyjaśnia socjologiczno-pedagogiczne aspekty kształtowania stosunków społecznych w procesie wychowania; ma wiedzę dotyczącą instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego.
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować treści kształcenia związane z tożsamością europejskiego kręgu cywilizacyjno-kulturowego; zaprezentować umiejętności związane z poczuciem przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju; kreować warunki sprzyjające wychowaniu bezpośredniemu i pośredniemu, indywidualnemu i grupowemu działaniu na rzecz środowiska społecznego; organizować i planować nawiązywanie i utrzymywanie poprawnych kontaktów z dziećmi, dorosłymi, osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości i rasy.
Kompetencje społeczne (postawy)
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada dojrzałe postawy społeczne w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społeczno-kulturowego; postępuje zgodne zasadami etyki w zapobieganiu sytuacjom zagrażającym zrównoważonemu rozwojowi społecznemu; prezentuje kreatywne postawy intra oraz interpersonalne w procesie wychowania, socjalizacji, kulturalizacji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student zna wybrane koncepcje człowieka stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej. Definiuje i rozumie pojęcia naukowe z socjologii edukacji - subdyscypliny pogranicza socjologii i pedagogiki.
2. Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Rozumie socjologiczno-pedagogiczne aspekty interakcji społecznych w procesie wychowania, socjalizacji.
3. Student ma elementarną wiedzę o strukturze oraz instytucjach życia społecznego, zachodzących między nimi relacjach. Wyjaśnia wiedzę dotyczącą instytucji wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi interpretować treści kształcenia dotyczące zjawisk społecznych w procesie wychowania, socjalizacji.
2. Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, socjologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych. Samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł.
Analizuje własne działania i umie zweryfikować własne błędy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, doskonalenia zawodowego, rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Jest wrażliwy na dojrzałe postawy społeczne w środowisku.
2. Student docenia znaczenie wiedzy naukowej dla rozwoju prawidłowych więzi w środowisku społecznym.
3. Student ma przekonanie o znaczeniu zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Prezentuje aktywną postawę w zakresie pracy nad sobą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: