Psychologia rozwoju człowieka WNP-PE-PSRC-CW
Ćwiczenia z przedmiotu "Psychologia Rozwoju Człowieka" zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić studentom dogłębne zrozumienie kluczowych teorii i badań w dziedzinie psychologii rozwojowej, a także ich praktyczne zastosowanie w kontekście pedagogicznym. W ramach zajęć studenci będą prezentować i omawiać wybrane artykuły naukowe, co pozwoli im na zastosowanie teoretycznej wiedzy w analizie rzeczywistych badań. Ćwiczenia te mają na celu rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, zrozumienia metodologii badań oraz zdolności do dyskusji i wymiany poglądów na temat wyników badań.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W06; Student wie jak badania przyczyniają się do rozwoju teorii psychologii rozwojowej i jak mogą być stosowane w praktyce, w tym w kontekście edukacyjnym, terapeutycznym i wychowawczym.
NP2_U05; NP2_U12; NP2_K02; - Studenci będą potrafili efektywnie korzystać z baz danych i innych źródeł naukowych w celu znalezienia artykułów związanych z tematyką psychologii rozwojowej. Studenci nauczą się analizować strukturę artykułu naukowego, w tym jego metodologię, wyniki i wnioski, oraz będą potrafili ocenić jego wiarygodność i znaczenie w kontekście psychologii rozwojowej.
NP2_K12;Studenci będą potrafili zastosować wnioski i teorie z analizowanych artykułów do realnych scenariuszy i problemów w dziedzinie psychologii rozwojowej, co pozwoli im na praktyczne zastosowanie teoretycznej wiedzy w różnych kontekstach zawodowych i życiowych.
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia kursu opierają się na aktywnym uczestnictwie w dyskusjach, jakości prezentacji artykułów naukowych oraz zdolności do ich analizy i zastosowania w kontekście pedagogicznym. Oceniane będą również umiejętności krytycznej analizy metodologii badań oraz zdolność do syntetyzowania i aplikowania teorii psychologii rozwojowej w praktyce edukacyjnej. Ocena końcowa będzie również uwzględniać zaangażowanie studenta w zajęcia oraz jakość i głębię jego wkładu w dyskusje grupowe. Dodatkowo niezbędnym warunkiem zaliczenia ćwiczeń są obecności (możliwość 1 nieobecności podczas semestru). Każda nieobecność powyżej 1 (ale nie więcej niż 3) musi zostać zaliczona poprzez przygotowanie dodatkowej pracy.
Ocena 3 (dostateczna):
Student, który otrzymuje ocenę 3, wykazuje podstawowe zrozumienie prezentowanych teorii psychologii rozwojowej. Jego prezentacje artykułów naukowych są poprawne, lecz ograniczone do najbardziej podstawowych aspektów. Udział w dyskusjach grupowych jest minimalny, a analiza metodologiczna i zastosowanie teorii w praktyce pedagogicznej są na podstawowym poziomie.
Ocena 3+ (dostateczna plus):
Student na tym poziomie wykazuje się nieco lepszym zrozumieniem materiału niż przy ocenie dostatecznej. Prezentacje są bardziej szczegółowe, a udział w dyskusjach jest aktywniejszy. Analiza metodologiczna i aplikacja teorii w praktyce są nadal ograniczone, ale wykazują pewne zrozumienie głębszych aspektów.
Ocena 4 (dobra):
Student otrzymujący ocenę dobrą wykazuje solidne zrozumienie teorii i badań w dziedzinie psychologii rozwojowej. Jego prezentacje są dobrze przygotowane i zawierają krytyczną analizę. Udział w dyskusjach jest aktywny i konstruktywny. Student wykazuje umiejętność zastosowania teorii w praktyce pedagogicznej na dobrym poziomie.
Ocena 4+ (dobra plus):
Na tym poziomie student wykazuje się zaawansowanym zrozumieniem materiału. Prezentacje są szczegółowe, zawierają głęboką analizę metodologiczną i teoretyczną. Udział w dyskusjach jest bardzo aktywny, a student wykazuje się zdolnością do krytycznego myślenia i zaawansowanego zastosowania teorii w praktyce.
Ocena 5 (bardzo dobra):
Student oceniany na 5 wykazuje się doskonałą znajomością teorii i badań w dziedzinie psychologii rozwojowej. Jego prezentacje są wyjątkowo dobrze przygotowane, zawierają głęboką analizę i krytyczne spojrzenie na metodologię i wyniki badań. Aktywnie i twórczo uczestniczy w dyskusjach, wykazując się innowacyjnością w zastosowaniu teorii w praktyce pedagogicznej. Student na tym poziomie wykazuje się również umiejętnością samodzielnego myślenia i zaawansowanym zrozumieniem złożonych zagadnień psychologii rozwojowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ewa Sokołowska, Lida Zabłocka-Żytka, Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje, Fraszka Edukacyjna 2013
Literatura uzupełniająca
artykuły naukowe wybrane przez studentów z zakresu psychologii rozwoju człowieka - pochodzące z różnych czasopism naukowych, np. Psychologia Rozwojowa, Roczniki Psychologiczne, Czasopismo Psychologiczne itp.), baz danych (np. Scholar)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: