Profilaktyka społeczna z metodyką WNP-PE-PSM-MGR
Celem przedmiotu jest zapoznanie się ze sposobami zapobiegania pojawieniu się w przestrzeni prywatnej i publicznej (rodziny, szkoły, podwórka) zjawisk niepożądanych społecznie. Mogą to być bardziej znane dewiacje i patologie społeczne, ale i zupełnie nowe zjawiska o charakterze wczesnoobjawowym. Przedmiot wykładu to również analiza wskaźników wybranych zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, ich możliwych konsekwencji społecznych oraz poznanie sposobów uświadamiania społeczeństwa o grożących mu patologiach. Dobór treści spotkań wynika z przyjęcia „współczesnego modelu zajęć profilaktycznych”, w którym akcentuje się rolę kompetencji psychospołecznych uczniów, (np. wsparcie rówieśnicze) jako kluczowych w radzeniu sobie ze stanami zagrażającymi patologiami. Studenci zapoznani zostają z typologią działań profilaktycznych (pobudzanie aktywności pożądanych i hamowanie niepożądanych) oraz poznają poziomy działania profilaktycznego, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch pierwszych poziomów oddziaływania, zwanych kolejno: 1) uniwersalnym oraz 2) selektywnym. Poznają również rodzaje programów profilaktycznych (informacyjnego, afektywnej edukacji, kompetencji społecznej, wczesnej interwencji, alternatywnego) oraz sposoby ich redagowania.
W cyklu 2024/25_L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie się ze sposobami zapobiegania pojawieniu się w przestrzeni prywatnej i publicznej (rodziny, szkoły, podwórka) zjawisk niepożądanych społecznie. Mogą to być bardziej znane dewiacje i patologie społeczne, ale i zupełnie nowe zjawiska o charakterze wczesnoobjawowym. Przedmiot wykładu to również analiza wskaźników wybranych zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, ich możliwych konsekwencji społecznych oraz poznanie sposobów uświadamiania społeczeństwa o grożących mu patologiach. Dobór treści spotkań wynika z przyjęcia „współczesnego modelu zajęć profilaktycznych”, w którym akcentuje się rolę kompetencji psychospołecznych uczniów, (np. wsparcie rówieśnicze) jako kluczowych w radzeniu sobie ze stanami zagrażającymi patologiami. Studenci zapoznani zostają z typologią działań profilaktycznych (pobudzanie aktywności pożądanych i hamowanie niepożądanych) oraz poznają poziomy działania profilaktycznego, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch pierwszych poziomów oddziaływania, zwanych kolejno: 1) uniwersalnym oraz 2) selektywnym. Poznają również rodzaje programów profilaktycznych (informacyjnego, afektywnej edukacji, kompetencji społecznej, wczesnej interwencji, alternatywnego) Poznają również rodzaje programów profilaktycznych (informacyjnego, afektywnej edukacji, kompetencji społecznej, wczesnej interwencji, alternatywnego) oraz sposoby ich redagowania. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W04: Student omawia dobre praktyki stosowane w działalności profilaktycznej, odnosi się do ich założeń teoretycznych oraz wskazuje na źródła zjawisk i problemów społecznych możliwych do wystąpienia w niedalekiej przyszłości.
NP2_W12 i NP2_W16: Student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym i ratowniczym wobec osób obciążonych niepożądanymi zjawiskami społecznymi. Omawia również alternatywny i autorski pomysł na udzielenie wsparcia osobom doświadczającym wybranej przez siebie dysfunkcjonalności.
NP2_U01 i NP2_U11: Student przyjmuje postawę refleksyjnego praktyka wobec dostrzeżonych przez siebie problemów społecznych. Projektuje własne programy wychowawczo-profilaktyczne skierowane do wszystkich podmiotów procesu kształcenia (uczniów – nauczycieli – rodziców) z zachowaniem tradycyjnych jak i alternatywnych metod współpracy.
NP2_U13 Student wykazuje się wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu zdrowego stylu życia i bycia, a w razie konieczności udzielić może pierwszej pomocy przedmedycznej.
Kryteria oceniania
Pierwszym kryterium oceny jest aktywność własna studenta podczas konwersatoryjnego wykładu, oparta na dialogu z wykładowcą. Drugim kryterium jest złożenie końcowej pracy zaliczeniowej w postaci autorskiego programu wychowawczo-profilaktycznego, z wykorzystaniem wiedzy pozyskanej również z polecanej literatury. Ostatnim kryterium jest frekwencja na wykładach, uwzględniająca możliwość dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Niespełnienie któregokolwiek z ww. kryterium stanowi brak podstawy do zaliczenia przedmiotu.
Literatura
1) K. Borzucka-Sitkiewicz, K. Kowalczewska-Grabowska (2013), Profilaktyka społeczna: aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Wolny dostęp: https://core.ac.uk/download/pdf/197752355.pdf
2) Z. B. Gaś, W. Poleszach (2017), Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Wolny dostęp:
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/900/Poleszak_Opracowujemy...program_wych_profilak_2017_B.+Gas.pdf
3) P. Stawiarska (2019), Kierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń. Profilaktyka XXI wieku zagrożenia i wyzwania teoria i praktyka, Warszawa: Dyfin
4) M. Paluch (2013), Autorski Podręcznik Metodyczny Dydaktyka Adekwatna - edukacja nieformalna TCW Wersja 1.0, Cieszyn: Transgraniczne Centrum Wolontariatu. Wolny dostęp:
https://www.cieszyn.pl/source/Projekty%20Unijne/13.Pdrecznik%20metodyczny%20TCW%20v2%20-%20wersja%20polska13..pdf
5) Cz. Kustra, M Fopka-Kowalczyk (2013), Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym. Stare i nowe wyzwania dla społeczności lokalnych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne.
6) J. Szymańska (2000), Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN
W cyklu 2024/25_L:
1) K. Borzucka-Sitkiewicz, K. Kowalczewska-Grabowska (2013), Profilaktyka społeczna: aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Wolny dostęp: https://core.ac.uk/download/pdf/197752355.pdf |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: