Psychologia edukacji i wychowania WNP-PE-PSE-CW
1. Psychologia wychowania w pracy z rodziną.
2. Praca psychologiczna w placówce oświatowej.
3. Działalność instytucji i organizacji wspierających działania wychowawcze i edukacyjne.
4. Praca edukacyjna i wychowawcza z dziećmi i młodzieżą o nietypowym rozwoju.
5. Praca edukacyjna i wychowawcza z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania.
6. Wychowanie zdrowotne i seksualne.
7. Budowanie postawy uczenia się przez całe życie, poradnictwo zawodowe.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY
Student wie/zna
- czym zajmuje się psychologia edukacji i wychowania
- w jaki sposób wspierać rodzinę w optymalizacji procesu wychowania
- specyfikę pracy w placówce oświatowej oraz innych instytucjach wspierających procesy wychowania i edukacji
- w jaki sposób realizować z dziećmi i młodzieżą treści w obszarze wychowania zdrowotnego i seksualnego
Student umie
- dostosować metody pracy do potrzeb i możliwości dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- nawiązać pozytywny kontakt i skutecznie pracować z dzieckiem z zaburzonym zachowaniem
- zachęcać do budowania postawy uczenia się przez całe życie poprzez działania z zakresu doradztwa zawodowego
Student chce
- rozwijać swoją wiedzę i umiejętności w zakresie psychologii edukacji i wychowania
- zrozumieć przyczyny i pozytywnie wykorzystać elementy indywidualnego funkcjonowania wychowanka
OPIS ECTS
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Zapoznanie się z literaturą: 15 godz.
Zadania domowe: 5 godz.
Inne formy przygotowania do zajęć: 5 godz.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach (20% oceny)
- aktywność na zajęciach (40% oceny)
- zadanie domowe (40% oceny)
90-100% – bdb
Student posiada szeroką wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w różnych instytucjach. Rozumie specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Potrafi odnieść swoją wiedzę do własnego życia zawodowego, a także wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby, planowania i realizacji pracy z nią.
80-89 – db+
Student posiada szeroką wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w różnych instytucjach. Rozumie specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Najczęściej potrafi odnieść swoją wiedzę do własnego życia zawodowego, a także wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby, planowania i (zazwyczaj) realizacji pracy z nią.
70-79 – db
Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w różnych instytucjach. Zwykle rozpoznaje specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Często potrafi odnieść swoją wiedzę do własnego życia zawodowego oraz wykorzystać ją w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby i planowania pracy z nią.
60- 69 – dst+
Student posiada wiedzę w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w różnych instytucjach. Niekiedy rozpoznaje specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Czasem potrafi wykorzystać swoją wiedzę w celu zrozumienia funkcjonowania innej osoby i planowania pracy z nią.
50-59 – dst
Student posiada wiedzę w zakresie zagadnień psychologii edukacji i wychowania. Orientuje się w charakterystyce i możliwościach pracy wychowawczej i edukacyjnej w niektórych instytucjach. Niekiedy rozpoznaje specyfikę pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
0-50 – ndst
Student nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw psychologii edukacji i wychowania.
Literatura
Liberska, H., Trempała, J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN.
Strelau, J. (red.). (2005). Psychologia. Podręcznik akademicki (T.3). Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: