Praktyki trzeciego stopnia WNP-PE-PRDD1
W trakcie 5 semestru studenci zobowiązani są do odbycia 60 godzinnej praktyki, która obejmuje:
20 godzin praktyki w szkołach lub poradniach psychologiczno - pedagogicznych,
20 godzin w placówkach zajmujących się edukacja dorosłych;
20 godzin w palcówkach wykonujących zadania związane z doradztwem zawodowym.
Każda z w/w części praktyk obejmuje:
5 godzin zapoznania się z charakterem placówki, organizacją pracy, dokumentacją,
5 godzin samodzielnego przygotowania zajęć wraz z konsultacją z opiekunem praktyk,
10 godzin samodzielnie prowadzonych zajęć.
Celem praktyki dyplomowej jest doskonalenie własnego warsztatu pracy, w szczególności nabywanie doświadczenia prowadzenia zajęć w placówce. Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki winno być pogłębione i wszechstronne poznanie i rozumienie sytuacji i problemów związanych ze specyfika placówki. Praktyka powinna pomóc także studentom w ocenie własnych czynników osobowościowych i dyspozycji do wykonywania zawodu.
Studenci samodzielnie planują i przeprowadzają zajęcia, analizują własną pracę i jej efekty. Dokumentują przebieg procesu wychowawczego, opiekuńczego i resocjalizacyjnego.
Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji:
karty praktykanta wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę,
wypełnionych kart kompetencji,
innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.,
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych
środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach
w nich zachodzących.
Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu
edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.
Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności
edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i
pomocowej.
Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania
typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w
różnych obszarach działalności pedagogicznej.
Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy
w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat nieprzystosowania społecznego – jego przyczyn, form, objawów a także zna stadia i typologie nieprzystosowania społecznego.
Posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy
opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej.
Zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i
resocjalizacyjnej.
Zna podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego a także
prawa karnego.
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk
społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z
zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów
ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania
sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych
w odniesieniu do różnych kontekstów działalności
pedagogicznej.
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji
interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i
porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy
użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze
specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami
spoza grona specjalistów.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i
dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi
sferami działalności pedagogicznej.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami
teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz
projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych
działań.
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w
podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy
etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań
pedagogicznych.
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać
ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania
współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.
Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania,
posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym).
Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały,
środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego
realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać
nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.
Posiada umiejętności pracy z osobami mającymi
trudności w przystosowaniu się do społecznych
oczekiwań i wymagań związanych z pełnionymi rolami
wynikającymi z bycia na określonym etapie rozwoju
psychospołecznego.
Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o
charakterze profilaktycznym ze szczególnym
uwzględnieniem problemów występujących w
środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia).
Posiada umiejętność opracowywania strategii
wychowawczych i animacyjnych wspierających rozwój
jednostki oraz wyrównania jej szans oświatowych,
kulturowych i socjalnych.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego
i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych
kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki
własnego rozwoju i kształcenia.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie
podejmowania działań pedagogicznych w środowisku
społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań
zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i
odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i
zespołowych działań profesjonalnych w zakresie
pedagogiki.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób
profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania
zasad etyki zawodowej.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania
pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy,
projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
W programowaniu pracy wychowawczej dostrzega
wartość towarzyszącej i aktywnej obecności wychowawcy
w procesie rozwoju wychowanka, odwołując się do
kategorii: rozumu, religii, miłości wychowawczej.
Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy,
projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Postępuje zgodnie z dyrektywami metodycznymi w
pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób
profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
3, 0 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
3, 5 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
4, 0 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
4,5 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; jest zainteresowany problematyką zajęć; przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
5, 0 -zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań; potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć; przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem; identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.
Literatura
1. Kozdrowicz E., Przecławska A., Absolwent pedagogiki dziś - perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.
2. Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II, Warszawa 2003.
3. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
4. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa - Łódź 1999.
5. Walkiewicz B. (red.), Praktyki pedagogiczne w systemie kształcenia nauczycieli, Warszawa 2006.
6. Regulamin Praktyk Studenckich w UKSW i Regulamin Praktyk WNP UKSW (w tym Szczegółowy Program Praktyk Zawodowych, studia II stopnia, specjalność: pedagogika pracy z zarządzaniem zasobami ludzkimi).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: