Psychologia rozwoju człowieka WNP-PE-PRC-LIC
Treści programowe
1. Zagadnienia wprowadzające oraz omówienie zawartości treściowej wykładu (przedmiot zainteresowań psychologii rozwojowej)
2. Podejścia teoretyczne w psychologii rozwoju człowieka (cz. I)
3. Podejścia teoretyczne w psychologii rozwoju człowieka (cz. 2)
4. Rozwój neurobiologiczny: okres prenatalny i niemowlęcy; narodziny oraz zdolności percepcyjne i poznawczo-behawioralne dziecka pierwszym roku życia.
5. Okres poniemowlęcy: percepcja i działanie w świecie fizycznym: rozwój pznawczo-bahawioralny oraz percepcja w przestrzeni; myślenie przyczynowo-skutkowe. Przetwarzanie liczbowe. Funkcje wykonawcze
6. Średnie i późne dzieciństwo (wiek przedszkolny i młodszy wiek szkolny)
7. Teoria przywiązania
8. Rozwój językowy
9. Rozwój emocjonalny (samoregulacja, koregulacja) i charakterystyka potrzeb
10. Rozwój a funkcjonowanie społeczne. Pojęcie Ja.
11. Rozwój moralno-duchowy
12. Okres dorastania (adolescencja)
13. Wczesna i średnia dorosłość
14. Okres późnej dorosłości (wiek starzenia się)
15. Podstawy diagnozy rozwojowej dla pedagogów
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Kompetencje przedmiotowe:
• zna specyfikę psychologii rozwojowej i jej języka naukowego, kluczowe metody badawcze oraz powiązania pomiędzy różnymi dziedzinami wiedzy psycho-pedagogicznej
• umie scharakteryzować rozwój człowieka w poszczególnych fazach życia
• ma ogólną wiedzę z zakresu podstaw rozwoju psychicznego człowieka i funkcjonowania poznawczego w różnych okresach życia
• zna podstawowe aspekty wiedzy z zakresu rozwoju w sferze społecznej i emocjonalnej oraz moralno-duchowej
Kompetencje społeczne:
• jest świadomy i umie uwzględnić zasadność różnorodności celów psychologii rozwojowej i potrafi respektować tę różnorodność ze szczególnym uwzględnieniem osób w różnym wieku i specyficznych potrzeb rozwojowych
Obciążenie pracą studenta: 3 ECTS
- udział w zajęciach: 30 godz.
- przygotowanie do zajęć: 20 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
- Sumaryczna liczba punktów ECTS 3: 80 godz.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia wykładu:
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego w skład którego wchodzą:
- Pytania testowe w formie wielkokrotnych wyborów
- Pytania otwarte (2 pytania) mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta w ramch pracy nad analizą przypadku oraz jego umiejętności w zakresie analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków.
Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie, uzupełniony - w miarę indywidualnego zapotrzebowania - wskazaną lekturą.
Ogólna suma punktów 100
100-90 – bardzo dobry
89,5-80 – dobry plus
79,5-70 – dobry
69,5-60 – dostateczny plus
59,5-50 – dostateczny
49,5 i poniżej - niedostateczny
Literatura
Asbury K. i Plomin R. (2015). Geny i edukacja. Warszawa: PWN.
Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: WN PWN.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań. Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Berko Gleason, J. i Bernstein Ratner, N. (2005). Przyswajanie języka. W: J. Berko Gleason i N. Bernstein Ratner, Psycholingwistyka, s. 375-438 (rozdział 8.); Gdańsk: GWP.
Brzezińska, A. (kolejne wyd. 2000-2010).Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.2.
Brzezińska, A., Janiszewska-Rain, J. (2005). Wposzukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK.
Brzezińska A., Trempała J. (2003). Wprowadzenie do psychologii rozwoju, w: Strelau J. (red) (2003), Psychologia, tom 1, Gdańsk: GWP.
Brzezińska A. (red.) (2005), Portrety psychologiczne człowieka, Gdańsk: GWP.
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: WN PWN.
Chojak, M. (2020). Neuropedagogika wśród dyscyplin naukowych–próba doprecyzowania nazewnictwa. Studia Edukacyjne, (56), 369-384.
Erikson E. (2004). Tożsamość a cykl życia, Poznań: Zysk i sp.
Grzegołowska-Klarkowska, H.J. (red.) (2015). Psychoanalityczne teorie rozwoju. Niezbędnik. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Jerzak, M (red) (2017). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa. Wydawnictwo PWN.
Haman, E. (2017). Wczesny rozwój leksykalny: środowiskowy kontekst i poznawcze konsekwencje. W M. Kurowska, J. Zawadka (red.), Język i komunikacja – perspektywa lingwistyczna i logopedyczna (s. 28–44). Warszawa: Elipsa.
Hurlock E. (1995) Rozwój dziecka, Warszawa: PWN.
Johnson M.H. i de Haan M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. (tłum. A. Niedźwiecka, red. tłum. E. Pisula, P. Tomalski ). Gdańsk: Wyd. Harmonia. (Rozdziały 1 – 4, str. 17 – 153).
Liberska H. (2011). Teorie rozwoju psychicznego, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, (red.), J. Trempała, Warszawa.
Lubiewska K. (2019). Przywiązanie, w kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych. Warszawa: PWN. (Rozdziały 2-3, str. 29-78).
Kielar-Turska M. (2003). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, w: Strelau J. (red), Psychologia, tom 1, Gdańsk: GWP.
Kmita, G. (2013). Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. (Rozdziały 1-3; str. 13-79).
Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Schaffer H.R. (2006). Rozwój społeczny dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Trempała J. (red.). (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Część 1 i 2 .Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: