Praktyka pedagogiczna WNP-PE-PR-PED-RES12
Praktyka pedagogiczna odbywa się w trakcie trwania IV semestru studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się:
- 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej np.: placówki wsparcia dziennego; domy dziecka; świetlice szkolne, środowiskowe, ogniska wychowawcze; domy samotnej matki, pomocy społecznej; bursy; internaty; itp.
- 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej, np: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.
Pierwsze 5 godzin na obu rodzajach praktyk poświęcone jest zapoznaniu się z organizacją placówki i niezbędną dokumentacją
Kolejne 15 godzin na obu rodzajach praktyk realizowane jest w formie obserwacji różnorodnych zajęć w placówce. Ostatnie 5 godzin na obu rodzajach praktyk polega na omówieniu hospitowanych zajęć, na podstawie udokumentowanych obserwacji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 Student posiada wiedzę na temat przedmiotu, zakresu i terminologii w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.
EK_02 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat nieprzystosowania społecznego – jego przyczyn, form, objawów a także zna stadia i typologie
nieprzystosowania społecznego.
EK_03 Student zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej.
Umiejętności:
EK_01 Student posiada umiejętność inicjowania, organizowania i sprawowania opieki nad dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi w rodzinach
potrzebujących pomocy.
EK_02 Student posiada umiejętność opracowywania strategii wychowawczych
i animacyjnych wspierających rozwój jednostki oraz wyrównania jej
szans oświatowych, kulturowych i socjalnych.
EK_03 Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem
i podejmowaniem działań profesjonalnych
Kompetencje:
EK_01 Student rozumie specyfikę pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej.
EK_02 Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
EK_03 Student jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej.
Opis ECTS
- udział w praktykach (zapoznanie z dokumentacją, obserwacja, wykonywanie wskazanych czynności przez opiekuna praktyki w placówce)
- przygotowanie do praktyk (opracowanie konspektów itp.)
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu Pełnomocnikowi Dziekana ds. praktyk:
- karty praktykanta,
- kart kompetencji praktykanta,
- innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: