Praktyka pedagogiczna WNP-PE-PR-PE-SZKO
1. W trakcie trwania II semestru studenci są zobowiązani do odbycia 90 godzinnej praktyki pedagogicznej w następujących placówkach:
• 15 godzin w przedszkolu ( pod opieką nauczyciela-wychowawcy lub psychologa, logopedy)
• 30 godzin w szkole podstawowej (pod opieką pedagoga szkolnego)
• 30 godzin w szkole ponadpodstawowej (pod opieką pedagoga szkolnego)
• 15 godzin w placówkach opieki i wsparcia dzieci i młodzieży (placówki wsparcia dziennego, świetlice, placówki opiekuńczo - wychowawcze, poradnia psychologiczno - pedagogiczna itp. - pod opieką pedagoga).
2. Praktyka pedagogiczna obejmuje:
- zapoznanie z organizacją pracy w placówce, stosowną dokumentacją, poznanie podmiotów, instytucji współpracy pedagoga, nauczyciela, wychowawcy itp.; (3 godziny w przedszkolu i 3 godziny w placówce opieki i wsparcia; 5 godzin w szkole podstawowej i 5 godzin w szkole ponadpodstawowej)
- obserwację pracy opiekuna, hospitowanie zajęć; (5 godzin w przedszkolu i 5 godzin w placówce opieki i wsparcia; 10 godzin w szkole podstawowej i 10 godzin w szkole ponadpodstawowej)
- samodzielne przygotowanie konspektów prowadzonych zajęć oraz skonsultowanie z opiekunem praktyk; (3 godziny w przedszkolu i 3 godziny w placówce opieki i wsparcia; 4 godziny w szkole podstawowej i 4 godziny w szkole ponadpodstawowej)
- prowadzenie zajęć bądź podejmowanie samodzielnych prób organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, wsparcia i wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży z pomocą opiekuna praktyk; (3 godziny w przedszkolu i 3 godziny w placówce opieki i wsparcia; 8 godzin w szkole podstawowej i 8 godzin w szkole ponadpodstawowej)
- omówienie przeprowadzonych zajęć, działań wraz z opiekunem praktyk (1 godzina w przedszkolu i 1 godzina w placówce opieki i wsparcia; 3 godziny w szkole podstawowej i 3 godziny w szkole ponadpodstawowej)
3. Praktyka pedagogiczna umożliwia zdobycie przez studenta pierwszego doświadczenia realizowania zadań związanych z pracą pedagoga, w szczególności organizowania pomocy psychologiczno–pedagogicznej i wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży. Przebieg zajęć czy realizacji zadań powinien być zaprojektowany całkowicie przez studenta. Realizacja zajęć natomiast, powinna odbywać się wspólnie z opiekunem praktyk.
4. Podstawą zaliczenia praktyk jest przedstawienie wydziałowemu pełnomocnikowi ds. praktyk:
- karty praktykanta;
- dziennika praktyk;
- arkuszy obserwacji hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dziećmi i młodzieżą;
- konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk;
- kart kompetencji praktykanta;
- innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.
Terminem zaliczenia praktyki pedagogicznej jest ostatni dzień sesji egzaminacyjnej w semestrze letnim. Student, który nie zaliczył praktyki pedagogicznej w tym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną i może zaliczyć praktykę w sesji poprawkowej letniej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
EU 1 - zna terminologię, teorię i metodykę w szczególności na poziomie rozszerzonym w obszarze opieki, wychowania, pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wsparcia dzieci i młodzieży.
EU 2 - zna cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, oświatowych, wychowawczych, opiekuńczych pogłębione w wybranych zakresach oraz problemy uczestników tych instytucji.
EU 3 - zna funkcjonowanie instytucji przedszkola, szkoły, rodziny i innych oraz zachodzące między tymi środowiskami relacje istotne z punktu widzenia procesów opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych pogłębione w aspekcie kreatywności metodycznej i nowatorstwa organizacyjnego.
EU 4 - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych pomocowych, wspierających.
EU 5 - potrafi pracować z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek, wdrażając działania innowacyjne.
EU 6 - jest gotów do dostrzegania problemów w środowiskach wychowawczych, edukacyjnych, komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych.
EU 7 - jest gotów do pełnienia funkcji pedagogicznych w instytucjach państwowych i organizacjach pozarządowych oraz placówkach przez nie prowadzonych działających w obszarze opieki, terapii, wychowania pomocy społecznej oraz wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy.
Kryteria oceniania
Ocenianie następuje na podstawie przedstawionej dokumentacji oraz rozmowy ze Studentem.
3, 0 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
3, 5 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
4, 0 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
4,5 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji; potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań; potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; jest zainteresowany problematyką zajęć; przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
5, 0 -zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce; prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki; posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań; potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki); ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem; jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć; przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych; wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem; identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.
Literatura
1. Kozdrowicz E., Przecławska A., Absolwent pedagogiki dziś - perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.
2. Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II, Warszawa 2003.
3. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.
4. Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa - Łódź 1999.
5. Walkiewicz B. (red.), Praktyki pedagogiczne w systemie kształcenia nauczycieli, Warszawa 2006.
6. Regulamin Praktyk Studenckich w UKSW i Regulamin Praktyk WNP UKSW.
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Znajomość regulaminu praktyk. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: