Praktyka pedagogiczna WNP-PE-PR-P-SZK-II
celem praktyk jest:
- przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, nauczycielskiej, dydaktycznej i doradczej;
- krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja;
- nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką;
4
- pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania, wsparcia, doradztwa oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;
- wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga;
- koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich i różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu i prowadzeniu) – zgodnym z wytycznymi danej placówki i zweryfikowanym przez teoretyczne przygotowanie zawodowe oraz potrzeby wynikające z problematyki własnej pracy dyplomowej;
- kształtowania wiedzy w obrębie pedeutologii i deontologii pedagogicznej: rozpoznawania i rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej, umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu;
- wykorzystania praktyk pedagogicznych jako formuły umożliwiającej przeprowadzenie badań i analiz związanych z tematami prac dyplomowych: praktyczne poznanie zasad i sposobów prowadzenia badań pedagogicznych, gromadzenie materiałów empirycznych uzyskanych w toku prowadzenia własnych prac badawczych;
- rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktyczno-wychowawczą, opiekuńczą, resocjalizacyjną;
- poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki i jej środowiska;
- poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza na stanowisku wychowawcy, doradcy, opiekuna, pedagoga);
- dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktyczno-wychowawczych instytucji;
- rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z podopiecznymi i autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych;
- inspirowania podopiecznych do osobistej aktywności i wysiłku;
- promowania form współpracy, wsparcia i opieki w pracy pedagogicznej z jednostkami i grupami środowiskowymi na terenie placówki i poza nią.
W cyklu 2024/25:
celem praktyk jest: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
zna w stopniu pogłębionym środowisko wychowawcze placówki oświatowej, wsparcia dziecka, rozumie ich specyfikę oraz metodykę postępowania;
zna cele, organizację i funkcjonowanie instytucji oświatowych, wspierających dzieci i młodzież w stopniu pogłębionym, problemy uczestników tych instytucji oraz specyfikę pracy, znaczenie środowiska wychowawczego dla procesu opieki, wychowania, edukacji, pogłębione w aspekcie kreatywności metodycznej i nowatorstwa organizacyjnego;;
zna normy etyczne, procedury postępowania, zasady pracy i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej, w szczególności w pogłębionym zakresie w obszarze opieki, wychowania i wsparcia;
zna i rozumie istotę pełnienia ról w instytucjach i placówkach działających w obszarze opieki, edukacji oraz prawidłowości komunikowania interpersonalnego i społecznego ;
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, obserwować sytuacje i zdarzenia w życiu wychowanków, procesy rozwojowe, zachowania społeczne, analizować je oraz proponować rozwiązania ;
potrafi kierować się zasadami etycznymi w działalności pedagogicznej, szacunkiem dla każdego człowieka oraz przepisami prawa w działalności zawodowej ;
potrafi pracować z dziećmi i młodzieżą, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek, pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjne, rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się, planować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze, opiekuńcze, profilaktyczne, twórczo animować prace nad rozwojem wychowanków, działania opiekuńcze oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie,;
potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne skierowane do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli;
jest gotów do respektowania dyrektyw metodycznych w działaniach praktycznych, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji w tym zakresie;
– jest gotów do komunikowania i współpracy z dziećmi i młodzieżą, a także osobami potrzebującymi wsparcia i pomocy ;
jest gotów do respektowania przepisów prawa w zakresie podejmowanych działań praktycznych;
jest gotów do zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;
jest gotowy do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i przepisów prawa obowiązujących w placówkach, w których realizowana jest praktyka, świadom wymagań stawianych przed absolwentami studiów pedagogicznych w czasie realizowanych praktyk.
Kryteria oceniania
1. Student zobowiązany jest do dostarczenia dokumentacji rozliczającej praktyki do Pełnomocnika Dziekana ds. praktyk niezwłocznie po zakończeniu praktyki.
2. Warunkiem zaliczenia praktyki jest przedłożenie Pełnomocnikowi Dziekana ds. praktyk kompletu dokumentów, tj. karty praktykanta UKSW; sprawozdania z przebiegu praktyki; dodatkowych dokumentów wskazanych w programie praktyk dla kierunku oraz dla modułu kształcenia.
3. Dokumentacja potwierdzająca odbycie i rozliczenie praktyk przez Pełnomocnika Dziekana ds. praktyk jest składana do dziekanatu przez studenta i włączana do teczki osobowej studenta. Stanowi ona podstawę do uzupełnienia przez dziekanat w suplemencie do dyplomu informacji o miejscu i terminie odbycia praktyk.
4. Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk zalicza praktykę, gdy student:
1) wywiązał się z zadań określonych w programie praktyk;
2) osiągnął zakładane efekty uczenia się ujęte w karcie praktykanta;
3) przedłożył stosowną dokumentację.
5. Zaliczenie praktyki jest poprzedzone rozmową Pełnomocnika Dziekana ds. praktyk ze studentem.
6. Za zrealizowaną praktykę student otrzymuje ocenę, którą wystawia Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk. Ocena wystawiana jest w ciągu 14 dni od dostarczenia Pełnomocnikowi Dziekana ds. praktyk kompletu dokumentów. Liczba punktów ECTS dla danego rodzaju praktyki jest określona w programie studiów.
Literatura
regulamin praktyk UKSW, program praktyk WNP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: