Pedagogika rodziny WNP-PE-PR-MGR
Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki rodziny., jej przedmiotu zainteresowań. Ukazanie rodziny jako grupy, wspólnoty i instytucji opiekuńczo - wychowawczej. Charakterystyka podstawowych składników przedmiotu pedagogiki rodziny, kierunków przemian rodziny, zagrożeń dla dzieciństwa,, a także form i możliwości wsparcia współczesnej rodziny.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU 1 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki rodziny, jej przedmiotu, zasad wychowania rodzinnego, zagrożeń dla dzieciństwa generujących potrzebę wsparcia i pomocy dziecku i rodzinie.
EU2 - Student zna i rozumie specyfikę procesu wychowania rodzinnego oraz rodziny jako środowiska wychowawczego.
EU 3 - Student posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesu wychowania w rodzinie, będących wynikiem przemian życia małżeńsko – rodzinnego.
EU 4 – Student posiada wiedzę oraz potrafi wskazać działania wspierające, dostosowane do zagrożeń i potrzeb rodziny.
EU 5 - Student jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych oraz przygotowany do współpracy z instytucjami działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny, posiada wiedzę o specyfice ich zadań i kompetencji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne - kolokwium weryfikujące efekty uczenia się.
Zaliczenie pisemne - kolokwium. Ocena końcowa jest oceną otrzymaną z kolokwium.
Kryteria oceniania:
3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pedagogiki rodziny, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie.
3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, zna podstawowe elementy przedmiotu pedagogiki rodziny, nie rozpoznaje jednak wnikliwie zagrożeń dzieciństwa i dysfunkcji rodziny, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji,
4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, zna podstawowe elementy przedmiotu pedagogiki rodziny, rozpoznaje zagrożenia dzieciństwa i dysfunkcje rodziny, co rzutuje na propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, poprawnie diagnozuje i projektuje działania wspierające,
4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie pedagogiki rodziny rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań wspierających braki środowiska rodzinnego,
5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą pedagogiki rodziny rodziny, potrafi rozpoznawać trudności w funkcjonowaniu rodziny i dziecka, rozumie potrzebę działań wspierających, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze opieki, wychowania i wsparcia dzieci, młodzieży i rodziny, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł,
Punktacja kolokwium
20-19- 5
18-17 - 4+
16-15 - 4
14-13 - 3+
12-11 - 3
Literatura
Literatura podstawowa
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005;
Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2016;
Krzesińska – Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007;
Rodzina i formy jej wspomagania, pod red. S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec. Czeredrecka, Kraków 2001;
Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004;
Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019;
Całusińska M., W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016;
Seweryńska A., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004;
Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002;
Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003;
Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006;
Literatura uzupełniająca
Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003;
Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001.,
Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007;
Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001;
Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000;
Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: