Pedagogika penitencjarna i readaptacja społeczna WNP-PE-PPRS
1. Definicje pedagogiki penitencjarnej i resocjalizacji penitencjarnej
2. Przedmiot, podmiot i zadania pedagogiki penitencjarnej
3. Teoretyczne, teleologiczne i metodologiczne podstawy pedagogiki penitencjarnej
4. Normatywne podstawy pedagogiki penitencjarnej
5. Powstanie i rozwój instytucji więziennej
6. Pojęcie i koncepcja kary kryminalnej
7. Funkcje i cel kary pozbawienia wolności
8. Organizacja i zasady funkcjonowania więziennictwa w Polsce
9. Kategorie klasyfikacyjne i zróżnicowanie osobowościowe skazanych
10. Zasady, środki i metody oddziaływania penitencjarnego
11. Diagnoza penitencjarna
12. Podkultura więzienna
13. Kara pozbawienia wolności w zawieszeniu, kara ograniczenia wolności, kara pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego
14. Pomoc postpenitencjarna i readaptacja społeczna skazanych
15. Resocjalizacja w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich (historia powstania instytucji poprawczych w Polsce, typologia zakładów poprawczych, specyfika działalności zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, zasady i metody pracy z nieletnimi w instytucjach izolacyjnych dla nieletnich)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 Student omawia terminologię, przedmiot, podmiot, zadania, cele, metody pedagogiki penitencjarnej i resocjalizacji penitencjarnej; charakteryzuje historię i organizację funkcjonowania więziennictwa a także pojęcie, koncepcję kary kryminalnej oraz funkcje i cel kary pozbawienia wolności
EK_02 Student opisuje diagnozę penitencjarną oraz zasady, cele, metody oddziaływań penitencjarnych; charakteryzuje zjawisko podkultury więziennej oraz zagadnienie readaptacji społecznej i pomocy postpenitencjarnej
Umiejętności:
EK_01 Student opracowuje i prezentuje program indywidualnych oddziaływań resocjalizacyjnych (IPR) dla osób odbywających karę pozbawienia wolności, byłych skazanych oraz wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich
EK_02 Student potrafi dobierać środki i metody oddziaływania penitencjarnego dostosowane do różnych kategorii klasyfikacyjnych i osobowości skazanych
Kompetencje:
EK_01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie zagadnień związanych z pedagogiką penitencjarną i readaptacją społeczną
EK_02 Student odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych
Opis ECTS:
- udział w ćwiczeniach: 30 godz.
- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej, przygotowanie projektu – programu indywidualnych oddziaływań resocjalizacyjnych -IPR): 30 godz.
- wykonanie zadań na platformie Moodle: 10 godz.
- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.
- wizyta edukacyjna w instytucji resocjalizacyjnej i przygotowanie raportu: 5 godz.
30+30+10+15+5=90 godz./3 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa:
Ciosek M., Pastwa-Wojciechowska B., Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016;
Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Warszawa 2012;
Fidelus A., W stornę readaptacji społecznej, Piotrków Trybunalski 2009;
Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski (studium penitencjarno-pedagogiczne), Kraków 2007;
Miszewski K., Zabójcy w więzieniu: adaptacja więźniów długoterminowych do warunków izolacji, Warszawa 2012;
Nowacki Z., Wywieranie wpływu społecznego w warunkach izolacji więziennej, Kraków 2010;
Przybyliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2007;
Przybyliński S., Więźniowie „niebezpieczni” - ukryty świat penitencjarny, Kraków 2012;
Szymanowska A., Więzienie i co dalej, Warszawa 2003;
Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, t1,2, Warszawa 2008
Literatura dodatkowa:
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003
Moczydłowski P., Drugie życie więzienia, Warszawa 1991;
Skowroński B., Domżalska A., Duchowość osób odbywających karę pozbawienia wolności, w: Resocjalizacja Polska, nr 13/2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: