Pedagogika porównawcza WNP-PE-PPR
Treści merytoryczne: do czasu powstania kapitalizmu w wychowaniu obowiązywał jeden tradycyjny system wychowania. Wydarzenia społeczne, polityczne, ruchy rewolucyjne, a zwłaszcza powstanie nowej ekonomii, która towarzyszyła procesowi industrializacji, rozbiły dotychczasowy model oświatowo-wychowawczy. W wyniku powyższych procesów powstały odrębne, niezależne i różniące się w swej istocie trzy systemy wychowawcze: system chrześcijański, system liberalny i system socjalistyczny (komunistyczny).
Metody oceny: egzamin pisemny, prace semestralne
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EU 14 - Student po ukończeniu kursu posiada wiedzę na temat struktury polskiego szkolnictwa oraz wybrane systemy edukacyjne i wychowawcze w innych krajów
Umiejętności:
EU 02 - Student integruje wiedzę pedagogiczną oraz powiązanych z nią różnych dyscyplin, analizuje złożone problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, pomocowe, terapeutyczne, a następnie diagnozuje i projektuje działania terapeutyczne i pomocowe
Kompetencje:
EU 08 - Student ma pogłębioną świadomość podtrzymywania odpowiedzialności i zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
ECTS [1 ECTS= 30 (25) godz.]:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25
Przygotowanie się do egzaminu: 30
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 30
Suma godzin: 115 [115/30 (25)= 3]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu języka pedagogicznego; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień, nie ma wiedzy na temat najważniejszych zagadnień wychowawczych.
Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię pedagogiczną; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. najważniejszych systemów wychowania.
Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych systemów wychowawczych.
Ocena 5 (bdb): student zna w pełni problematykę pedagogiczną; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych systemów wychowawczych.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania.
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne dotyczących głównych propozycji wychowawczych.
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu pedagogiki porównawczej.
Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu pedagogiki porównawczej; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag.
Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu systemów wychowawczych i przyswojenie treści z omówionej problematyki; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz oraz konstruktywne uwagi.
Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu różnych propozycji wychowania i przyswojenie treści omówionej problematyki a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi.
Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu przyswojenia wiedzy dotyczącej głównych systemów wychowania; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi.
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena z testu:
skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru):
- 15 - 14 - ocena 5
- 13 - ocena 4,5
- 12 - 11 - ocena 4,0
- 10 - 9 - ocena 3,5
- 8 - ocena 3
2. Ocena z referatu.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: