Podstawy prawne i organizacyjne oświaty WNP-PE-POD-PR
Najważniejszym celem zajęć jest zdobycie wiedzy w zakresie prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju szkół i placówek. Program zajęć został tak skonstruowany, aby kolejne zagadnienia tworzyły logiczny ciąg umożliwiający korzystanie z już poznanej wiedzy. Podczas konwersatorium prezentowana tematyka dotyczy miejsca prawa oświatowego w systemie prawa polskiego. Studenci poznają akty prawne dotyczące oświaty oraz ich hierarchię i strukturę. Zostają omówione zależności pomiędzy prawem powszechnie obowiązującym a aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym (statut, program wychowawczo – profilaktyczny, regulaminy). Ważnym zagadnieniem podczas konwersatorium jest prezentacja zadań i kompetencji w zakresie edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji, poszczególnych organów władzy samorządowej i rządowej. Ponadto program konwersatorium zakłada pogłębienie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych. Podczas zajęć zostanie przedstawiony system współpracy rożnych instytucji wspomagających dziecko i rodzinę, wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego i odpowiedzialności opiekuna, oraz z zakresu ochrony własności intelektualnej. Konwersatorium pozwoli również na poznanie roli nauczyciela i skłoni do refleksji nad wyzwaniami zawodowymi.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i potrafi stosować przepisy prawa w działalności zawodowej.
Student posiada pogłębioną wiedzę dotycząca systemu edukacji, w tym systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego, a także wiedze w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych.
Potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, także wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych.
Student wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela.
Kryteria oceniania
1) wiedza
na ocenę 2 (ndst) – student nie zna przepisów prawa opisujących system oświaty, nie posiada wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; nie posiada wiedzy dotycząca systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego.
na ocenę 3 (dst) – poprawnie wymienia tylko kluczowe akty prawne dotyczące oświaty, popełnia błędy przy wyborze aktów prawnych w celu zastosowania do konkretnych sytuacji; w sposób ogólny opisuje system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie oświaty w Polsce.
na ocenę 4 (db) – poprawnie wymienia akty prawne dotyczące systemu oświaty; zna przepisy prawa rodzinnego i opiekuńczego, także karnego kluczowe dla wykonywania zadań nauczyciela; zna istotne przepisy wykonawcze do ustaw ważne w pracy pedagoga; zna akty prawne regulujące edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kształceniu powszechnym, zna przepisy prawa rodzinnego.
na ocenę 5 (bdb) – student wymienia akty prawne dotyczące oświaty, prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz karnego; wie, które przepisy należy stosować w konkretnych sytuacjach.
2) umiejętności:
na ocenę 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować przepisów prawa w działalności zawodowej; nie potrafi prawidłowo rozpoznawać zjawisk społecznych oraz interpretować ich z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; nie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych; nie potrafi rozwiązać problemów zawodowych nauczycieli z wykorzystaniem przepisów,
na ocenę 3 (dst) – poprawnie, z wykorzystaniem przepisów prawa, planuje działalność zawodową; stara się rozwiązywać problemy zawodowe z wykorzystaniem przepisów; konstruować prawo wewnętrzne zgodne z prawem; dokonuje prostych analiz własnych działań pedagogicznych.
na ocenę 4 (db) - stara się stosować przepisy prawa do planowania i organizacji działalności zawodowej; dokonuje analizy własnych działań pedagogicznych; potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne i je interpretować z punktu widzenia pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych , humanistycznych.
na ocenę 5 (bdb) – z powodzeniem stosuje przepisy prawa do planowania
i organizacji działalności zawodowej; sprawnie dokonuje analizy własnych działań pedagogicznych; skutecznie rozpoznaje zjawiska społeczne i je interpretuje z punktu widzenia pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych.
3) kompetencje społeczne:
na ocenę 2 (ndst) – student nie prezentuj postaw i zachowań świadczących o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz przepisów prawa w działalności pedagogicznej; nie wykazuje gotowości do podejmowania wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela.
na ocenę 3 (dst) – student w zakresie ograniczonym prezentuje postawy i zachowania świadczące o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz przepisów prawa w działalności pedagogicznej; wykazuje predyspozycje do podejmowania wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela.
na ocenę 4 (db) - student prezentuje postawy i zachowania zgodne z zasadami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa w działalności pedagogicznej; potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji;
na ocenę 5 (bdb) - student prezentuje postawy i zachowania zgodne z zasadami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa w działalności pedagogicznej; potrafi skutecznie rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; potrafi dokonywać szczegółowej analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji; eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.
Literatura
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.;
ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2022 r. , poz. 2230;
ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe – Dz. U. z 2021r., poz. 1082 z poźn. zm.
ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm..;
ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz. U. z 2023r., poz. 100.
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.- Dz. U. z 2012r., poz. 1169.
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – Dz. U. z 2020r., poz. 1359 ze zm.
oraz wybrane przepisy wykonawcze do ww. ustaw.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: