Podstawy matematyki dla nauczycieli WNP-PE-PMN
Wykład obejmuje następujące treści teoretyczne:
1. Pojęcie zbioru, klasyfikacja zbiorów. Działania na zbiorach.
2. Pojęcie relacji.
3. Pojęcie liczby naturalnej. Działania na liczbach naturalnych. Działania w zbiorach liczbowych.
4. Podstawowe pojęcia i figury geometryczne.
5. Przekształcenia geometryczne.
6. Statystyka opisowa.
7. Procenty i obliczenia procentowe.
8. Zaliczenie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Rozumie oraz potrafi wytłumaczyć opisy prawidłowości, zjawisk
i procesów wykorzystując język matematyki.
2. Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu matematyki na poziomie podstawowym.
Umiejętności:
1.Potrafi uczyć się samodzielnie.
5. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej
różne role.
3. Potrafi wykonywać analizy ilościowe oraz formułować na tej
podstawie wnioski jakościowe.
Kompetencje społeczne:
1. Ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych
2. odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej.
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz
Powtórzenie do zaliczenia/egzaminu: 15 godz
60 godz.=2 ECTS
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność na wszystkich zajęciach (dopuszcza się 1 nieobecność).
Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu pisemnego obejmującego materiał prezentowany na zajęciach.
Wykład połączony z bezpośrednia aktywnością słuchaczy,
skierowany na rozwiązanie problemów praktycznych. Zapewnienia udziału studentów w poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska.Dialog pomiędzy wykładowca a słuchaczami.
ocena dst (3,0) - student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, charakteryzuje podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena dst. plus (3,5) -student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, charakteryzuje podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena db (4,0) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena db plus (4,5) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena bdb (5,0) - student posiada szeroką wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień matematycznych, rozumie podstawowe pojęcia matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.wymienia, rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; w wyczerpujący sposób charakteryzuje umiejętności oraz definiuje cele i treści edukacji matematycznej kształcone na pierwszym etapie edukacji.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną do przeprowadzenia prostych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena dst. plus (3,5) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną na poziomie dostatecznym do przeprowadzenia prostych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena db (4,0) - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę matematyczną na poziomie dobrym do przeprowadzenia ciekawych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena db plus (4,5) - student potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do przeprowadzenia inspirujących i konstruktywnych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
ocena bdb (5,0) - student potrafi wykorzystać wiedzę matematyczną do przeprowadzenia oryginalnych i konstruktywnych zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej.
Kompetencje społeczne:
ocena dst (3,0) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się wysoką dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2011.
Podręcznik podstaw matematyki dla humanistów (aby nie byli ignorantami), http://www.logic.amu.edu.pl/images/3/3b/Wdm.pdf [02.10.2014].
Literatura uzupełniająca:
Lapis W., Matematyka dla laika, (z wprowadzeniem z zakresu logiki i metodologii nauk),
Michalik D. i inni, Wprowadzenie do matematyki wyższej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: