Psychologia edukacji i wychowania WNP-PE-PEDU-CW
Przedmiot Psychologia edukacji i wychowania – ćwiczenia ma na celu zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami edukacji, wychowania oraz rozwoju człowieka w kontekście różnych procesów poznawczych, emocjonalno-społecznych i środowiskowych. W trakcie ćwiczeń omawiane będą tematy dotyczące funkcji wykonawczych, uczenia się, motywacji, emocji, wartości oraz samoregulacji, a także wpływu różnorodnych uwarunkowań na procesy edukacyjne. Studenci zapoznają się także z etycznymi i prawnymi aspektami pracy psychologa edukacyjnego, specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czynnikami wpływającymi na osiągnięcia szkolne oraz narzędziami psychologicznymi wykorzystywanymi w praktyce edukacyjnej. Ćwiczenia mają na celu rozwijanie umiejętności analitycznych oraz zastosowanie teorii w praktyce wychowawczej i edukacyjnej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się z psychologii edukacji i wychowania (ćwiczenia):
Student zna i rozumie podstawowe teorie i mechanizmy procesów poznawczych, emocjonalno-społecznych oraz rozwojowych w kontekście edukacji i wychowania.
Student posiada wiedzę na temat funkcji wykonawczych, procesów uczenia się, motywacji oraz emocji w kontekście edukacyjnym.
Student rozumie znaczenie wartości, samoregulacji, adaptacji i interakcji społecznych w procesach wychowawczych i edukacyjnych.
Student zna podstawowe zagadnienia związane z etycznymi i prawnymi aspektami pracy psychologa edukacyjnego oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Student rozumie czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne oraz ma wiedzę na temat narzędzi psychologicznych wykorzystywanych w edukacji.
Student potrafi analizować procesy edukacyjne z perspektywy psychologicznej, identyfikując kluczowe czynniki wpływające na rozwój i efektywność nauczania.
Student potrafi rozpoznać i zrozumieć potrzeby emocjonalne i społeczne uczniów oraz dostosować metody pracy w kontekście wychowawczym.
Student potrafi zidentyfikować mechanizmy motywacyjne i emocjonalne wpływające na sukcesy edukacyjne uczniów i zaproponować odpowiednie strategie wsparcia.
Student posiada umiejętność analizowania etycznych i prawnych aspektów pracy psychologa edukacyjnego oraz potrafi zastosować te zasady w praktyce.
Student potrafi wykorzystywać narzędzia psychologiczne do oceny rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i osobowościowego uczniów.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- Udział w zajęciach i obecność na zajęciach (maksymalnie 1 nieobecność dozwolona) = do 20 pkt.
Kolokwium obejmujące tematykę zajęć = do 50 pkt.
Opracowanie grupowo wybranego tematu = maks. 30 pkt.
Ocena końcowa jest sumą punktów oceny obecności, punktów przygotowania pracy . Kryteria oceny końcowej:
90–100 pt. - ocena 5
80–89 pkt. - klasa 4+
65–79 pkt - stopień 4 50–65 pkt - klasa 3+ 40–49 pkt. - ocena 3
Literatura
Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mietzel G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP.
Dembo M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: