Podstawy edukacji dorosłych WNP-PE-PED
Program nauczania (treści kształcenia):
Podstawowe pojęcia: edukacja dorosłych, andragogika, edukacja formalna, nieformalna i incydentalna. Tradycja teorii i praktyki edukacji dorosłych. Psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych. Edukacja dorosłych w wymiarze międzynarodowym. Prawne podstawy kształcenia dorosłych. Konstruowanie systemu edukacji dorosłych. Cele, treści, zasady i metody, organizacja oraz ewaluacja kształcenia dorosłych. Szkolnictwo dla dorosłych. Kurs formą edukacji dorosłych. Edukacja na odległość. Edukacja osób "trzeciego wieku" - uniwersytety trzeciego wieku. Problemy andragogiki specjalnej. Problemy andragogiki pracy. Zatrudnienie w formie telepracy. Pracownicy oświaty dorosłych. Najnowsze tendencje rozwoju edukacji dorosłych - publikacje książkowe oraz artykuły w czasopismach.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
P_WD1_05 Student zna podstawowe teorie dotyczace wychowania, uczenia sie i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych
procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z
ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w
pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie
programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie.
P_WD1_07 Ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjach systemu
edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i
funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych,
wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych,
posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do
osrodków szkoleniowych, współpracy z organami
rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalnosci
gospodarczej, współpracy z instytucjami samorzadowymi
i pozarzadowymi realizujacymi zakres ustawicznej
edukacji zawodowej.
P_WD1_09 Zna podstawy prawne w zakresie edukacji, szkolenia i
pracy na poziomie lokalnym, krajowym i miedzynarodowym;
P_UD1_03 Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje
profesjonalne umiejetnosci, korzystajac z różnych zródeł
(w jezyku rodzimym i obcym) i nowoczesnych
technologii (ICT); potrafi korzystac z technologii
informatycznych w celu aktualizowania i wymiany
informacji zawodowych i edukacyjnych.
P_UD1_08 Potrafi animowac prace nad rozwojem uczestników
procesów pedagogicznych oraz wspierac ich
samodzielnosc w zdobywaniu kompetencji; posiada
umiejetnosci do aktywizowania osób dorosłych w
dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury
w małych ojczyznach.
P_KD1_01 Ma swiadomosc poziomu swojej wiedzy i umiejetnosci,
rozumie potrzebe ciagłego dokształcania sie zawodowego
i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych
kompetencji i doskonali umiejetnosci, wyznacza kierunki
własnego rozwoju i kształcenia wskazujac klientowi
możliwosci rozwoju kariery zawodowej przez całe życie.
P_KD1_02 Ma przekonanie o sensie, wartosci i potrzebie
podejmowania działan pedagogicznych w srodowisku
społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwan
zawodowych; wykazuje aktywnosc, podejmuje trud i
odznacza sie wytrwałoscia w realizacji indywidualnych i
zespołowych działan profesjonalnych w zakresie
doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.
P_KD1_03 Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy
etyczne związane z własna i cudza praca, poszukuje
optymalnych rozwiazan, postępuje zgodnie z zasadami
etyki; posiada kompetencje do pełnienia funkcji
pedagogicznych w organizacjach pozarządowych
działajacych w obszarze poradnictwa zawodowego i
edukacji ustawicznej.
Kryteria oceniania
egzamin ustny
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Literatura zalecana:
Aleksander T. i Barwińska D. (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. UJ, ITE-PIB, Kraków-Radom 2007; Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Red. K. Wojciechowski, przy współpracy Cz. Maziarza i J. Nowak. Wrocław 1986; Knowles M.S. i in., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. WN PWN, Warszawa 2009; Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Wiedza Powszechna. Warszawa 1990; Psychologiczne portrety człowieka. Red. A.I. Brzezińska. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18; Stochmiałek J., Zmiany w edukacji dorosłych - elementy tradycji i nowoczesności. "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2005 Nr 3; Wprowadzenie do andragogiki. Red. T. Wujek, Wyd. ITE, Warszawa 1996; Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej, Red. E. Sapia-Drewniak i A. Stopińska-Pająk. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: