Podstawy dydaktyki ogólnej WNP-PE-PDYD
Wykład z podstaw dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej.
W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:
- dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia,
- społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji,
- szkoła jako instytucja edukacyjna,
- jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia,
- kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja,
- kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia,
- główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna,
- badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej,
- formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne,
- proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- zna podstawowe pojęcia dydaktyczne i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, rozumie i wyjaśnia elementy składowe tego procesu i jego wielorakie uwarunkowania.
Umiejętności
Student:
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze kształcenia szkolnego, umie ustrukturyzować proces dydaktyczny, zaprojektować jego przebieg i poddać krytycznej ocenie;
- potrafi dokonywać analizy własnych działań dydaktycznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student:
- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w odniesieniu do osób nie w pełni sprawnych i ich środowiska, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych;
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy przez systematyczna obecność na zajęciach i wykonywanie zleconych zadań, współpracuje z innymi przy projektowaniu i wykonywaniu czynności dydaktycznych.
Opis ECTS
udział w wykładach – 30
praca własna:
- przygotowanie do zajęć – 3
- czytanie literatury – 5
- rozwiązanie zadań zleconych przez prowadzącego – 2
- przygotowanie do egzaminu – 10
Kryteria oceniania
Metody nauczania:
- wykład konwersatoryjny,
- wykład problemowy,
- dyskusja panelowa, dyskusja w grupach,
- gry dydaktyczne (inscenizacje),
- analiza i interpretacja tekstów źródłowych.
Metody sprawdzania:
- prowadzona będzie lista obecności,
- końcowy egzamin pisemny, który składa się z dwóch części, w pierwszej zostanie sprawdzona znajomość zagadnień podjętych na wykładzie, w drugiej zaś zadanej literatury.
Kryteria oceniania:
5.0
- 90%-100% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.
4.5.
- 80%-89% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.
4.0
- 70%-79% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.
3.5.
- 60%-69% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.
3.0
- 50%-59% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.
Literatura
Literatura podstawowa:
- B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1991,
- B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007,
- K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe WNP, Warszawa 2004,
- R.I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1995.
Literatura uzupełniająca:
- M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2000,
- M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2001,
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, cz. II: Szkoła – kształcenie – nauczyciel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004,
- D.C. Phillips, J.F. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003,
- E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, Wydawnictwo UKS, Bydgoszcz 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: