Podstawy doradztwa personalnego WNP-PE-PDPE
Program nauczania (treści kształcenia):
1. Pojęcia, zadania i zakres doradztwa personalnego
2. Charakterystyka zawodu doradca personalny, miejsca zatrudnienia i możliwości zawodowe, zadania zawodowe i kompetencje doradcy personalnego
3. Funkcja personalna w przedsiębiorstwie, w agencjach zatrudnienia oraz biurach karier. Outsourcing funkcji personalnej.
4. Planowanie zatrudnienia i opis stanowiska pracy
5. Dobór pracowników: rekrutacja, selekcja. Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna, wąska i szeroka. Wady i zalety poszczególnych typów rekrutacji. Techniki naboru. Metody selekcji kandydatów – ich efektywność w zależności od stanowiska pracy i rodzaju organizacji. Wybrane zagadnienia dotyczące: zatrudnienia, wprowadzenia do pracy (wymagania prawne, szkolenie BHP), zwolnień pracowników oraz outplacementu.
6. Planowanie karier w organizacji, szkolenia i rozwój zawodowy pracowników. Badanie kompetencji pracowników. Badanie postaw pracowniczych i potencjału zawodowego.
7. Ocenianie i motywowanie pracowników. Tworzenie systemów ocen pracowniczych. Formy i metody oceniania. Materialne i pozamaterialne motywowanie pracowników.
8. Doradztwo personalne wobec nowych form zatrudnienia (elastyczne formy zatrudnienia, outsourcing, leasing pracowniczy, telepraca, freelancing, kontrakty menedżerskie).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma elementarna wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących miedzy nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- ma podstawowa wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do
ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej.
- zna podstawy prawne w zakresie edukacji, szkolenia i pracy na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym; ma elementarna wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności
- potrafi wykorzystywać podstawowa wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, pomocowych, a tak_e motywów i wzorów ludzkich zachowań; posiada umiejętność stosowania technik indywidualnego i grupowego doradztwa
zawodowego z wykorzystaniem stosowanych przez agencje heatdhuntingowe metod, technik doboru i oceny pracowników.
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z
dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym.
- potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych; potrafi określić zasady profesjonalnego cv oraz listu motywacyjnego oraz przekazać informacje dotyczące przygotowania się i prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.
Kompetencje
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie.
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami heatdhuntingowymi.
- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład interaktywny, projekty zespołowe, ćwiczenia praktyczne, case study.
Ocena efektów kształcenia: projekt (30%), test wiedzy w formie pisemnej (50%), zadanie zespołowe z indywidualną kontrolą osiągnięć (20%).
- ocenę dostateczną / 3,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedzę i umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje brak samodzielności w realizacji zadań, wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. Brak pełnej frekwencji na zajęciach.
- ocenę ponad dostateczną / 3.5/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedze umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje małą samodzielność w realizacji zadań , wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału.
- ocenę dobrą / 4,0/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wymaga konsultacji w przygotowaniu projektu
- ocenę ponad dobrą / 4,5/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wykazuje własną inicjatywę w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Potrafi sformułować proste sądy i opnie w zakresie omawianych zagadnień.
- ocenę bardzo dobrą / 5,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością i dużym zaangażowaniem w realizację zadań. Podejmuje dodatkową aktywność z własnej inicjatywy aby pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności. Potrafi przekazywać zdobytą wiedzę, dzielić się nią z innymi. Formułuje własne sądy i opinie w zakresie omawianych zagadnień – w oparciu o zdobyta wiedzę.
Literatura
Literatura zalecana:
Podstawowa
• Kostera M. (2013), Doradztwo organizacyjne, wyd. Poltekst
• Pocztowski A.(2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie, procesy, metody. PWE, Warszawa.
• Stańczyk I. (2013), Doradztwo personalne i zawodowe, wyd. Difin, Warszawa
Dodatkowa
• Bańka A. (2007), Psychologiczne doradztwo karier. Wydaw. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura,Poznań.
• Filipowicz G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. PWE, Warszawa.
• Korcz I., Pietrulewicz B. (2003), Kariera zawodowa. Instytut Edukacji Techniczno-Informatycznej UZ, Zielona Góra.
• Rae L. (2006), Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
• Rostkowski T., D. Danilewicz (red.) (2012), Praktyki zarządzania kapitałem ludzkim w doradztwie zawodowym, red. T., Difin, Warszawa.
• Sidor-Rządkowska M. Sidor-Rządkowska M. (2006). Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrożenie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer - Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
• Suchar M. (2009), Kariera i rozwój zawodowy, wyd. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr I. Gdańsk.
• Suchar M. (2010), Modele karier. Przewidywania w roku 2010, wyd. Ch. BECK.
• Terelak J. (2005), Psychologia organizacji i zarządzania, wyd. Difin, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: