Pedeutologia WNP-PE-PD-MGR
Treści merytoryczne: pedeutologia jako nauka (definicja, przedmiot, źródła, metody); określenie relacji wychowawczej; podmiotowość nauczyciela i ucznia; pozycja nauczyciela w różnych nurtach pedagogicznych, talent pedagogiczny; osobowość nauczyciela-wychowawcy; autorytet; wolność wychowawcy – wolność wychowanka; wolność przekonań, indoktrynacja; nauczyciel wobec problemów światopoglądowo–religijnych; teoria a praktyka; współczesne tendencje w pedeutologii; odpowiedzialność nauczyciela-wychowawcy; Karta Nauczyciela.
Metody oceny: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji, sprawdzian dotyczący wiedzy przekazywanej na wykładzie oraz lektur obowiązkowych
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
1. potrafi wskazać obiektywne i subiektywne warunki sytuacji nauczyciela;
2. charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;
3. analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń;
4.jest zdolny zaplanować drogę rozwoju zawodowego i samorozwoju;
5. rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych.
ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz.
przygotowanie do kolokwium - 30 godz.
przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godz.
suma godzin - 90
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów pedagogicznych;
- umiejętność trafnego doboru i stosowania metod pedagogicznych
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki pedeutologicznych problemów
dostateczna (3) - zna podstawową terminologię; trafnie określa charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;
dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń w teorii i praktyce; trafnie charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania problemów pedeutologicznych; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy; rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych.
Literatura
Autorytet – akceptacja i kontestacja 1997, Ethos nr 1 (37), Instytut Jana Pawła II, Lublin 1997 Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111)
Chudy W., Istota pedagogiki personalistycznej, „Ethos” 2006, nr 3, s. 52-74
Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, w: Pisma pedagogiczne, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961
Dewey J, Moje pedagogiczne credo, przeł. J. Pieter, Żak, Warszawa 2005
Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002
Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223
Jan Paweł II, List do rodzin
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, Wydawnictwo Znak
Kohn Alfie, Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2013
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Rorty R., Vattimo G., Przyszłość religii, tłum. S. Królak, Eidos, Kraków 2010
Schoenebeck H. von, Rozstanie z pedagogiką
Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część
Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020.
Link: https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf
Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)
Tomasz z Akwinu, O nauczycielu (Kwestie dyskutowane o prawdzie, Kwestia 11, artykuł 1 i 2)
Transhumanizm, Ethos nr 111 (lipiec-wrzesień 2015)
Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
wykład konwersatoryjny |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: