Organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny WNP-PE-OWDR-LIC
Celem przedmiotu jest poznanie źródłowego doświadczenia wspierania się ludzi, jako istotowo ludzkiego i międzyludzkiego sposobu bycia oraz wpływu tego fenomenu na współczesne rozwiązania systemowe wobec narodzin dziecka i jego dalszego rozwoju w rodzinie (własnej, zastępczej, adopcyjnej). W toku zajęć student poznaje możliwości i procesy wsparcia dziecka i rodziny, podstawy prawne działań wspierających i instytucje wsparcia. Doświadczenia źródłowe – inaczej pierwotne – związane są z ewolucyjnym procesem socjogenezy, w której człowiek – na bazie potrzeb biologicznych, psychicznych i duchowych – wypracował zachowania wspierające rozwój własnego potomstwa zarówno na poziomie rodzinnym jak i wspólnotowym. Studenci uświadamiają sobie te historyczną zależność, poznając współczesny, wielowymiarowy system wsparcia dziecka i rodziny. Wsparcie to jest niepełne i niewystarczające przez wzgląd na pojawiające się w każdej epoce nowe wyzwania kulturowe i egzystencjalne. Stąd przedmiotem badania są również alternatywne i innowacyjne formy wsparcia, kompensujące niedogodności środowiskowe, opiekuńcze i wychowawcze współczesnego świata.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP1_W10 i NP1_U23 Student wymienia i opisuje szczegóły organizacji pracy różnych środowisk opiekuńczo-wychowawczych na poziomie systemowym oraz poza systemowym (poza formalnym). Potrafi zorganizować opiekę nad dziećmi i młodzieżą wykorzystując procedury wsparcia formalnego i nieformalnego.
NP1_U24 i NP1_K08, Student planuje przebieg procesu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE, IPET) oraz zindywidualizowanych działań opiekuńczych i doradczych dla osób w różnym wieku.
Kryteria oceniania
Pierwszym kryterium oceny jest aktywność własna studenta podczas konwersatoryjnego wykładu, oparta na dialogu z wykładowcą. Drugim kryterium jest złożenie końcowej pracy zaliczeniowej w postaci autorskiego programu wsparcia dziecka i rodziny, z wykorzystaniem wiedzy pozyskanej również z polecanej literatury. Ostatnim kryterium jest frekwencja na wykładach, uwzględniająca możliwość dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. Niespełnienie któregokolwiek z ww. kryterium stanowi brak podstawy do zaliczenia przedmiotu.
Literatura
1) Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. Wolny dostęp: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20111490887
2) G. Gajewska (2009), Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra
3) T. Szlendak (2010), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN
4) S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (2004), Pedagogika rodziny, Obszary i panorama problematyki, Toruń: Adam Marszałek
5) B. Krajewska (2009), Instytucjonalne wsparcie pracujących rodziców nad najmłodszymi dziećmi (w:) Człowiek w pedagogice pracy, pod red B. Baraniak, Warszawa
6) B. Krajewska (2009), Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009
W cyklu 2024/25_L:
1) Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. Wolny dostęp: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20111490887 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: