Organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny WNP-PE-ODW
W trakcie realizacji przedmiotu studenci zapoznają się z organizacją i funkcjonowaniem różnych placówek sieci wsparcia społecznego dla dziecka i rodziny. Są to między innymi: żłobki, przedszkola, szkoły różnego typu, powiatowe centra pomocy rodzinie, prowadzące programy i szkolenia dla rodzin zastępczych, oraz programy dla rodzin z osobami niepełnosprawnymi, ośrodki adopcyjne, domy dziecka, rodzinne domy dziecka, ogniska wychowawcze, świetlice szkolne, środowiskowe i socjoterapeutyczne, internaty, szkoły specjalne, pogotowia opiekuńcze, schroniska dla nieletnich, młodzieżowe ośrodki socjoterapeutyczne i wychowawcze,ośrodki terapii uzależnień, ośrodki dziennego pobytu dla młodzieży i seniorów, kluby pracy, ochotnicze hufce pracy, instytucje edukacji równoległej i ustawicznej itd.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student powinien zapoznać się z ośrodkami sieci wsparcia społecznego dla dziecka i rodziny, poznać sposób jej organizacji i funkcjonowania na poziomie lokalnym, a także jej podstawy prawne (ustawa o pomocy społecznej z lipca 2004 roku).
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu student wybiera z sieci wsparcia społecznego trzy placówki, które szczególnie go interesują i przedstawia prezentację, wprowadzającą w ich organizację i codzienne funkcjonowanie, a także, jeśli pracował dla nich jako praktykant lub wolontariusz, analizę własnych doświadczeń.
Literatura
J. Brągiel, S. Badora (red.): Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej (praca zbiorowa). Opole 2005, Uniwersytet Opolski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: