Metodyka pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji WNP-PE-MZZ
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zaburzeń zachowani i emocji u dzieci i młodzieży. Ukazanie przyczyn i objawów zaburzeń zachowania i emocji, a także sposobów funkcjonowania dziecka w domu, w szkole, w kontaktach rówieśniczych;
Student zostanie zapoznany z zasadami postępowania terapeutycznego w przypadku rozpoznania i dziecka zaburzeń zachowania i emocji; zaznajomi się z metodami, technikami i narzędziami pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji;
Będzie miał szansę zapoznania się i samodzielnego stworzenia programu socjoterapeutycznego, który można wykorzystać w pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji;
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
wiedza
EK_01 student charakteryzuje mechanizmy i konsekwencje zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych oraz ma wiedzę na temat możliwych form terapii pedagogicznej i psychologicznej dla dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego
EK_02 charakteryzuje zasady i metody udzielania pomocy psychopedagogicznej dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji
umiejętności
EK_01student posiada umiejętność diagnozowania, analizowania i oceniania sytuacji rozwojowej, edukacyjnej i terapeutycznej dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji
EK_02 student samodzielnie konstruuje scenariusze socjoterapeutyczne wykorzystywane w pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji
kompetencje
EK_01 Student odznacza się odpowiedzialnością, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.
- aktywność podczas ćwiczeń, praca w grupach nad zadaniami praktycznymi (studium przypadku) 5 godz.
- przygotowanie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji i zaprezentowanie go podczas zajęć 15 godz.
- zapoznanie się z zalecaną literaturą przedmiotu 10 godz.
15+5+15+10= 45 godz./ 3 ECTS
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (8 zajęć - możliwa 1 nieobecność na zajęciach, czyli student za każdą obecność na zajęciach otrzymuje 1pkt łącznie może uzyskać 8 pkt)
- aktywność podczas zajęć i pracy w grupie podczas ćwiczeń praktycznych (max. 10 pkt)
- przygotowanie na zaliczenie scenariusza zajęć socjoterapeutycznych i zaprezentowanie go podczas zajęć (max. 15pkt)
Maksymalna liczba pkt do zdobycia wynosi 33 pkt
27,5 - 33 - ocena 5 (bdb)
25,5 - 27 - ocena 4+ (db+)
23,5 - 25 - ocena 4 (db)
20,5 - 23 - ocena 3+ (dst+)
16,5 - 20 pkt - ocena 3 (dst)
16 pkt. i poniżej - ocena 2 (ndst)
Student na ocenę :
3- student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny i objawy zaburzenia, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji
3+ - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji
4- student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna ich dokładne zastosowanie, samodzielnie tworzy scenariusz zajęć terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji, a także przy pomocy scenariusza przeprowadza zajęcia;
4+ - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna dokładnie ich zastosowanie oraz potrafi je scharakteryzować, samodzielnie tworzy scenariusze pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji, przy małej pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji
5 - student wie czym są zaburzeniami zachowania, zna przyczyny, objawy i skutki zaburzenia za funkcjonowanie dziecka, potrafi wymienić różne narzędzia i techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji oraz zna dokładnie ich zastosowanie oraz potrafi je scharakteryzować, samodzielnie tworzy scenariusze pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i emocji i bez pomocy scenariusza zajęć potrafi przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji
Literatura
Heininger Janet E, Weiss Sharon K, Jankowski Andrzej, Od chaosu do spokoju: jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, Media Rodzina, Poznań 2005.
Karasowska A., Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA, Warszawa 2009
Kozłowska A.: Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1984
Lausch-Żuk J.: Terapia dzieci przejawiających zachowania agresywne . (W:) Burtowy M.: Terapia pedagogiczna dzieci w młodszym
wieku szkolnym, WOM, Kalisz 1996
Portmann R.,Gry i zabawy przeciwko agresji, Jedność, Kielce 1999
Kozłowska A., Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, WSiP, Warszawa 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: