Metodyka pracy z osobami w kryzysie WNP-PE-MT
Studenci zapoznają się z różnymi formami kryzysów z jakimi mogą zetknąć się w pracy. W oparciu o teksty źródłowe, analizę przypadków uczą się definiować określone deficyty poznawcze i emocjonalne jakich mogą doświadczać osoby w kryzysie.
W czasie zajęć studenci analizują różne formy kryzysów z jakimi mogą zetknąć się w pracy zawodowej, we wspólnych dyskusjach, symulacjach i ćiwczeniach uczą się wrażliwości na potrzeby osób w kryzysie.
Studenci poznają konkretne procedury i techniki postępowania - techniki komunikacyjne oraz procedury stosowane podczas interwencji w sytuacjach kryzysowych. Podczas spotkań z praktykami (interwenci) studenci poznają praktyczne spekty pracy z osobami doświadczającymi różnych form kryzysów.
Tematy poruszane na zajęciach to:
Stres długotrwały i strs traumatyczny oraz jego konsekwencje.
Specyfika relacji profesjonalista-klient w sytuacjach kryzysowych
Rozwód w rodzinie, dziecko w rozwodzie - konsekwencje i metody pracy z rodziną oraz dzieckiem
Nastolatek w kryzysie - ryzyko samobójstwa wśród młodziezy i formy pracy - Jak rozmawiać z samobójcą
Uzależnienia i przemoc - mechanizmy i procedury postępowania
Streetworking - metody pracy, zakres zastosowania, podstawowe cele pomocy
Praca na telefonie zaufania - metody pracy, procedury postępowania
Opór w komunikacji - źródła oporu i techniki pracy z oporem
Procedura interwencji kryzysowej
Procedura przekierowania na specjalistę
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Wylicza podstawowe formy kryzysów, opisuje deficyty osób znajdujacych się w kryzysie
Definiuje podstawowe formy i procedury pracy z osobami w kryzysie, wybiera odpowiednie metody pracy w zaleznosci od formy kryzysu
Umiejętności:
Potrafi korzystać z metod pracy z osobami w różnych rodzajach kryzysów, współpracować z osobami i instytucjami świadczącymi pomoc specjalistyczną
Potrafi stosować wybrane techniki komunikacyjne oraz procedury interwencyjne wobec osób znajdujących się w kryzysie
Kompetencje:
Ma świadomość potrzeb i ograniczeń osób znajdujących się w kryzysie, jest wrażliwy i otwarty na drugiego człowieka. Dba o relacje z klientem zgodnie z zasadmi etyki.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Aktywny udział w zajęciach - dyskusjach o raz ćwiczeniach i symulacjach
Przygotowanie i zaprezentowanie wybranego tematu do zajęć
Przygotowanie pracy zaliczeniowej
Kryteria oceniania:
3.0 otrzymuje student, który posiada podstawową wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie, procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować elementy procedur oraz poprawnie stosować podstawowe techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.
3.5 otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie, procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować obszerne elementy procedur interwencji oraz poprawnie stosować wybrane techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.
4.0 otrzymuje student, który posiada ugruntowaną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (swobodnie definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować obszerne elementy procedur interwencji oraz poprawnie stosować omawiane techniki komunikacyjne. Wykazuje wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.
4.5 otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (swobodnie definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi zastosować dowolne elementy procedur interwencji oraz poprawnie używa technik komunikacyjnych. Wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.
5.0 otrzymuje student, który posiada poszerzoną wiedzę na temat kryzysów psychologicznych przyczyn, przebiegu i jego skutków, metod pracy z osobami w kryzysie (biegle definiuje różne metody pracy oraz wskazuje różnice i korzyści płynące z ich stosowania), procedur postępowania, technik i metod pracy stosowanych w różnych formach kryzysów, wymienia i opisuje szczegółowo etapy etapy interwencji kryzysowej. Potrafi biegle stosować procedury interwencji oraz swobodnie używa technik komunikacyjnych. Wykazuje wyróżniającą się wrażliwość na potrzeby osób dotkniętych kryzysem oraz moralną postawę neutralności i obiektywizmu oraz odpowiedzialności za drugiego człowieka.
Literatura
Literatura podstawowa:
Carson, R.C., Butcher J.N, Mineka S., Psychologia Zaburzeń vol. 1. GWP, Gdańsk. 2005
Jagieła J. (2009). Kryzys w szkole: krótki poradnik psychologiczny. Wydawnictwo naukowe Rubikon, Kraków
Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja Kryzysowa: pomoc w kryzysach psychologicznych. Grupa Kapitałowa WSiP, Warszawa.
Literatura dodatkowa:
McKay M., Davis M., Fannig P. Sztuka skutecznego komunikowania się. Wydawnictwo GWP. Gdańsk 2007.
Mitchel A. T. Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagrożenia wieku dorastania. Warszawa. Oficyna Wydawnicza "Vocatio". 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: