Metodyka rozwijania kreatywności dziecka WNP-PE-MRK
Treści programowe:
Myślenie kreatywne, myślenie twórcze;
Współczesne koncepcje twórczości;
Metody aktywizujące w procesie nauczania- uczenia się;
Techniki i metody rozwijania twórczych zdolności;
Metody kreatywnej pracy z dziećmi;
Zabawy ruchowe;
Strategie rozwijania kreatywności dziecka;
Zajęcia plastyczne jako forma pobudzania kreatywności; arteterapia;
Drama jako metoda rozwijania wyobraźni i wrażliwości;
Bajkoterapia
Nauczyciel- rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student wie, umie, potrafi:
scharakteryzować współczesne koncepcje twórczości; wie czym jest myślenie twórcze i zna metody jak je rozwijać; umie wymienić, scharakteryzować i przeprowadzić zajęcia wykorzystując różne zabawy rozwijające myślenie twórcze; Potrafi scharakteryzować i wymienić różne metody kreatywnej pracy z dziećmi;
Student jest przygotowany do aktywnej pracy z dziećmi w celu rozwijania ich myślenia twórczego i kreatywności;
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
prezentacja multimedialna,
praca grupowa,
zabawy twórcze,
dyskusja,
obecność na zajęciach
Warunek zaliczenia przedmiotu:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Kolokwium pisemne
Student na ocenę:
3- umie wymienić współczesne koncepcje twórczości, potrafi wymienić metody i techniki rozwijania twórczych zdolności, wie na czym polega kreatywna praca z dziećmi
3+- umie wymienić współczesne koncepcje twórczości, potrafi wymienić i częściowo scharakteryzować metody i techniki rozwijania twórczych zdolności, wie na czym polega kreatywna praca z dziećmi;
4- umie wymienić i scharakteryzować współczesne koncepcje twórczości, potrafi wymienić i opisać metody i techniki rozwijania twórczych zdolności, wie na czym polega kreatywna praca z dziećmi
4+- umie wymienić i scharakteryzować współczesne koncepcje twórczości, potrafi wymienić i opisać metody i techniki rozwijania twórczych zdolności, wie na czym polega kreatywna praca z dziećmi, chętnie korzysta z różnych źródeł przy tworzeniu metod pracy dla rozwijania kreatywności dzieci
5- umie wymienić i scharakteryzować współczesne koncepcje twórczości, potrafi wymienić i opisać metody i techniki rozwijania twórczych zdolności, wie na czym polega kreatywna praca z dziećmi, chętnie korzysta z różnych źródeł przy tworzeniu metod pracy dla rozwijania kreatywności dzieci, jest świadom aktywnej pracy z dziećmi w celu rozwijania ich myślenia twórczego i kreatywności
Literatura
Bieluga K., Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2003
Bowkett, S. (2000), Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.
Dobrołowicz, Witold ; Gralewski, Jacek, Kreatywność : nowe aspekty poznawcze i praktyczne; Wszechnica Polska - Szkoła Wyższa Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Warszawa 2005
Gajda, A. (2011). Praca z bajką metodą dramy w edukacji elementarnej. [w:] M. Kołodziejski, M. Szymańska (red.) Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy - Dylematy - Inspiracje.: Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ
Dziedzic, A, Drama a wychowanie, CODN, Warszawa, 2000
Jąder, M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków, 2010
Nęcka E., (2004), Twórczość, W: Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2., Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, E. (2001), Psychologia twórczości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: