Metodyczne podstawy terapii pedagogicznej w przedszkolu i szkole WNP-PE-MPTP-MGR-NP
Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne trudności w uczeniu się oraz ryzyko dysleksji - ustalenia terminologiczne.
Rozpoznawanie uczniów z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.
Zasady terapii pedagogicznej, aspekty postępowania terapeutycznego i czynniki warunkujące efektywność terapii.
Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka.
Projektowanie ćwiczeń służących profilaktyce i terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu: stabilizacyjnych, usprawniających motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijających kompetencje narracyjne
Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod, programów i zestawów ćwiczeń wykorzystywanych w pracy korekcyjno-kompensacyjnej w przedszkolu i szkole, m.in.: Metoda Dobrego Startu, Ćwiczenia grafomotoryczne wg. H. Tymichovej, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda Rocławskiego , Metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu B. Zakrzewskiej, ćwiczenia w opracowaniu Z. Pietrzak-Stępowskiej i Z. Gąsowskiej, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, Program „Ortograffiti”, Program „7 walizek. Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii", Seria logopedyczna "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W10 zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu historii myśli pedagogicznej, założenia teorii wychowania, uczenia się i nauczania, kształcenia, w tym usytuowanie teorii kształcenia w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania teorii kształcenia oraz relacje dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych, zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego, współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia, zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej, kompetencje i wymagania dotyczące pracy nauczyciela, pedagoga, wychowawcy, konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, potrzebę i sposoby wyrównywania szans edukacyjnych
NP2_W12 zna i rozumie założenia wsparcia, pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec osób, które doświadczają różnych trudności w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym oraz posiadają zróżnicowane potrzeby edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze wymagające dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania oraz alternatywnych form edukacji a także działań o charakterze wspierającym, kompensacyjnym, profilaktycznym czy ratowniczym
NP2_U07 potrafi pracować z dziećmi i młodzieżą, indywidualizując działania i dostosowując metody, formy i środki adekwatne do potrzeb i możliwości jednostek, pracować z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wdrażając działania innowacyjne, rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się, planować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze, opiekuńcze, profilaktyczne, twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych, działań resocjalizacyjnych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
NP2_U11 potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne skierowane do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; podejmować działania profilaktyczne, wspierające i wspomagające dostosowane do zdiagnozowanych potrzeb jednostek i grup oraz zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów
NP2_K03 jest gotów do dostrzegania znaczenia nauk pedagogicznych dla interpretowania aspektów rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, okazywania empatii uczniom i wychowankom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej
NP2_ K04 jest gotów do respektowania dyrektyw metodycznych w działaniach praktycznych, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji w tym zakresie
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 5h
Przygotowanie się do kolokwium 10 h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
W przypadku osób które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej 2 terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.
Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.
Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Literatura uzupełniająca:
Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP.
Bogdanowicz, M. (2005). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia.
Cieszyńska, J. (2005). Nauka czytania krok po kroku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa
Danielewicz, T., Hanter E., Koźmińska A., Magnuska J. (2010). Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. (1994), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSIP.
Gmosińska, D., Woźniak V. (2012). Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Grabałowska, K., Jastrząb J., Mickiewicz J, Wojak M. (2005). Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: TNOiK.
Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.
Kujawa, E., Kurzyna, M. (1996). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP.
Rocławski, B. (2010), Zabawy z klockami LOGO, Gdańsk: Glottispol.
Studnicka, J. (2007). Ortograffiti. Gdynia: Operon.
Zakrzewska, B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: