Metodyka pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi WNP-PE-MPSP-MGR-NP
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów ze specyfiką funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi; zapoznanie z metodyką wykonywania zadań: normami, procedurami i dobrymi praktykami stosowanymi szkole, ze szczególnym uwzględnieniem założeń inkluzyjnych; kształtowanie umiejętności diagnostycznych, pozwalających na rozpoznawanie sytuacji uczniów o nietypowym rozwoju, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1 - NP2_W06; Efekt przedmiotowy 2 - NP2_W10; Efekt przedmiotowy 3 - NP2_W12
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4 - NP2_U01; Efekt przedmiotowy 5 - NP2_U07
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6 - NP2_K11; Efekt przedmiotowy 7 - NP2_K05
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student identyfikuje uwarunkowania biopsychospołeczne funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi w edukacji szkolnej. Definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Efekt przedmiotowy 2.
Student charakteryzuje specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów w wieku szkolnym oraz opisuje strategie ich zaspokajania.
Efekt przedmiotowy 3.
Student objaśnia zasady organizowania wsparcia i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy i procedury stosowane w procesie edukacyjno-terapeutycznym.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4.
Student wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi.
Efekt przedmiotowy 5.
Student projektuje, indywidualizuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne, dostosowując metody, formy i środki adekwatnie do potrzeb i możliwości uczniów o różnicowanym rozwoju i wdrażając działania innowacyjne.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 6.
Student jest gotów do respektowania wartości, celów i zasad realizowanych w procesie edukacyjno-(socjo)terapeutycznym, kierowania się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych i terapeutycznych.
Efekt przedmiotowy 7.
Student jest przekonany o potrzebie przestrzegania zasad etyki zawodowej i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga.
Kryteria oceniania
ocena 3.0 (dostateczny)
Wiedza
Student z trudem identyfikuje uwarunkowania biopsychospołeczne funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi w edukacji szkolnej. Z błędami definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Student z trudem charakteryzuje specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów w wieku szkolnym oraz z błędami opisuje strategie ich zaspokajania. Student z błędnie objaśnia zasady organizowania wsparcia i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy i procedury stosowane w procesie edukacyjno-terapeutycznym.
Umiejętności
Student elementarnie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi. Student z błędami projektuje, indywidualizuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne, dostosowując metody, formy i środki adekwatnie do potrzeb i możliwości uczniów o różnicowanym rozwoju i wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest z trudem gotów do respektowania wartości, celów i zasad realizowanych w procesie edukacyjno-(socjo)terapeutycznym, kierowania się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych i terapeutycznych. Student jest słabo przekonany o potrzebie przestrzegania zasad etyki zawodowej i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga.
ocena 3.5 (dostateczny plus)
Wiedza
Student dostatecznie identyfikuje uwarunkowania biopsychospołeczne funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi w edukacji szkolnej. Poprawnie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Student dostatecznie charakteryzuje specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów w wieku szkolnym oraz dostatecznie opisuje strategie ich zaspokajania. Student poprawnie objaśnia zasady organizowania wsparcia i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy i procedury stosowane w procesie edukacyjno-terapeutycznym.
Umiejętności
Student dostatecznie wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi. Student poprawnie projektuje, indywidualizuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne, dostosowując metody, formy i środki adekwatnie do potrzeb i możliwości uczniów o różnicowanym rozwoju i wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie gotów do respektowania wartości, celów i zasad realizowanych w procesie edukacyjno-(socjo)terapeutycznym, kierowania się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych i terapeutycznych. Student jest dostatecznie przekonany o potrzebie przestrzegania zasad etyki zawodowej i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga.
ocena 4.0 (dobry)
Wiedza
Student zadowalająco identyfikuje uwarunkowania biopsychospołeczne funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi w edukacji szkolnej. Dobrze definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Student zadowalająco charakteryzuje specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów w wieku szkolnym oraz dobrze opisuje strategie ich zaspokajania. Student dobrze objaśnia zasady organizowania wsparcia i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy i procedury stosowane w procesie edukacyjno-terapeutycznym.
Umiejętności
Student zadowalająco wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi. Student dobrze projektuje, indywidualizuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne, dostosowując metody, formy i środki adekwatnie do potrzeb i możliwości uczniów o różnicowanym rozwoju i wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest zadowalająco gotów do respektowania wartości, celów i zasad realizowanych w procesie edukacyjno-(socjo)terapeutycznym, kierowania się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych i terapeutycznych. Student jest zadowalająco przekonany o potrzebie przestrzegania zasad etyki zawodowej i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga.
ocena 4.5 (dobry plus)
Wiedza
Student odpowiednio identyfikuje uwarunkowania biopsychospołeczne funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi w edukacji szkolnej. Odpowiednio definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Student odpowiednio charakteryzuje specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów w wieku szkolnym oraz właściwie opisuje strategie ich zaspokajania. Student odpowiednio objaśnia zasady organizowania wsparcia i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy i procedury stosowane w procesie edukacyjno-terapeutycznym.
Umiejętności
Student odpowiednio wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi. Student właściwie projektuje, indywidualizuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne, dostosowując metody, formy i środki adekwatnie do potrzeb i możliwości uczniów o różnicowanym rozwoju i wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest odpowiednio gotów do respektowania wartości, celów i zasad realizowanych w procesie edukacyjno-(socjo)terapeutycznym, kierowania się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych i terapeutycznych. Student jest właściwie przekonany o potrzebie przestrzegania zasad etyki zawodowej i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga.
ocena 5.0 (bardzo dobry)
Wiedza
Student kompletnie identyfikuje uwarunkowania biopsychospołeczne funkcjonowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi w edukacji szkolnej. Bezbłędnie definiuje istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii. Student bardzo dobrze charakteryzuje specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów w wieku szkolnym oraz wzorowo opisuje strategie ich zaspokajania. Student w pełni objaśnia zasady organizowania wsparcia i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy i procedury stosowane w procesie edukacyjno-terapeutycznym.
Umiejętności
Student w pełni wykorzystuje w dyskusji merytoryczną i metodyczną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz pokrewnych dyscyplin naukowych w projektowaniu, adaptacji, realizacji, ewaluacji i modyfikacji procesu dydaktyczno-terapeutycznego w szkole, przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi. Student wzorowo projektuje, indywidualizuje, analizuje i ocenia działania pedagogiczne, dostosowując metody, formy i środki adekwatnie do potrzeb i możliwości uczniów o różnicowanym rozwoju i wdrażając działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni gotów do respektowania wartości, celów i zasad realizowanych w procesie edukacyjno-(socjo)terapeutycznym, kierowania się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością współpracy w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych i terapeutycznych. Student jest w pełni przekonany o potrzebie przestrzegania zasad etyki zawodowej i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: