Metodyka pracy pedagoga szkolnego WNP-PE-MPKSZ-MGR
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zadań pedagoga szkolnego, organizacji pracy, wymaganej dokumentacji oraz podstaw prawnych pomocy psychologiczno - pedagogicznej, procesu wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU 1 - Posiada wiedzę na temat roli pedagoga szkolnego w procesie wychowania, opieki i profilaktyki oraz role pełnione w szkole.
EU 2 - Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej.
EU 3 - Posiada wiedzę na temat metod i technik badawczych i diagnostycznych stosowanych w swoich działaniach.
EU 4 - Posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy pedagoga szkolnego, podstaw prawnych, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji. Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia). Posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej. Jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki i postępuje zgodnie z dyrektywami metodycznymi.
EU 5 - Potrafi projektować pomoc psychologiczno - pedagogiczną w kierunku rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
EU 6 - Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; współpracować z nauczycielami i rodzicami, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne.
EU 7 - Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami. Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie w swojej pracy.
EU 8 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
EU 9- Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe, konwersatorium, ćwiczenia/15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury/10h
Przygotowanie się do zaliczenia /10h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczania przedmiotu jest zaliczenie pisemne - kolokwium. Przewidywana punktacja - 12 punktów.
3.0 - student ma znikomą wiedzę na temat przepisów dotyczący pracy pedagoga szkolnego, organizacji jego pracy, metod diagnozowania oraz sposobów wsparcia dziecka w doświadczanych przez nie problemach, także w zakresie umiejętności współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami, nie dostrzega potrzeby własnego rozwoju, konieczności nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, niski poziom wiedzy i świadomości metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 5.
3,5 - student ma dostateczną wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, rozpoznaje problemy i trudności uczniów, nie wskazuje jednak sposobów ich rozwiązania i wsparcia, także w zakresie umiejętności współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami, nie wykazuje dostatecznej aktywności w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada dostateczny poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 6-7.
4.0 -student posiada podstawową wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, wykazuje aktywność w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada dobry poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 8-9.
4.5 - student posiada wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, wykazuje zadowalająca aktywności w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada wiedzę i świadomość co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 11-10.
5.0 - student posiada bardzo dobrą, całkowitą wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, zna ich kompetencje, wie jak nawiązać współpracę, jest aktywny w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności dotyczących uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada bardzo dobry poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.Ocena odpowiada liczbie punktów 12
Literatura
Wokół roli i zadań pedagoga szkolnego, pod red. J. Szczurkowskiej, M. Mazur, Kielce 2013; T. Lewandowska - Kidoń, B. Kalinowska - Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, Lublin 2016; M. Witkoś, Szkolne problemy uczniów, Kraków 2012; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003; G. Gajewska, A. Doliński, Teoretyczno - metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć, Zielona Góra 2002; Grażyna Gajewska, Pedagogika opiekuńcza, elementy metodyki, Zielona Góra 2009, Teoretyczno – metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pedagoga, scenariusze zajęć wychowawczych, red. Grażyna Gajewska, Anna Szczęsna, Artur Doliński, Zielona Góra 2008, I. Jundziłł, Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa 1980; M. Kowalczyk - Gnyp, Pedagog szkolny i pracownik socjalny wobec zadań pomocy dziecku w środowisku lokalnym (w:) Dziecko w lokalnym systemie pomocy społecznej, pod red. S. Czarneckiej, Częstochowa 2003; K. Lodziński, Kwalifikacje zawodowe nauczycieli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2008; M. Sowisło, Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela - wychowawcy, Kraków 2008; K. Szewczuk, Praca pedagoga szkolnego w świetle prawa oświatowego (w:) Oblicza pedagogii, pod red. K. Jarkiewicza, Kraków 2005; H. Cudak, Współdziałanie pedagoga szkolnego z rodzicami w eliminowaniu trudności wychowawczych dzieci, Nauczyciel i Szkoła 2005, nr 1 - 2; B. Damus, Z doświadczeń pedagoga szkolnego, Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze 2002, nr 6; A. Dzikomska - Kucharz, Pedagog w szkole, Edukacja i Dialog 2003, nr 1; K. Grad, Pedagog szkolny dziś, Nowa Szkoła 2005, nr 7; B. Gwizdek, E. Sołtys, Rola i zadania pedagoga szkolnego, Remedium 2004, nr 1; B. Kałdon, Prawne aspekty działalności pedagoga szkolnego, Społeczeństwo i Rodzina 2006, nr 4; B. Matyjas, Profilaktyka i resocjalizacja w pracy pedagoga szkolnego, Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze 2002, nr 9; J. Swędrak, Drama w pracy pedagoga szkolnego, Życie Szkoły 2008, nr 7; R. Wroczyński, O zastosowaniu pedagogiki i o użyteczności zawodu pedagoga, Pedagogika Społeczna 2007, nr 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: