Metodyka pracy z osobami dorosłymi WNP-PE-MOD
1. Problematyka kryzysów rozwojowych w dorosłości i formy ich przezwyciężania (wczesna, średnia i późna dorosłość)
2. Praca z osobami w wieku senioralnym: aktywizacja społeczna, przeciwdziałanie marginalizacji, działalność terapeutyczna, edukacyjna i pomoc socjalna w różnych środowiskach
3. Rola pracy w życiu dorosłego człowieka i diagnozowanie etiologii podstawowych problemów z nią związanych: bezrobocie, pracoholizm, przeciążenie pracą i wypalenie zawodowe.
4. Metody pracy z osobami doświadczającymi wypalenia zawodowego i pracoholizmu
5. Formy wsparcia i pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami w sytuacji bezrobocia oraz z pracoholikami
6. Praca mózgu, procesy poznawcze i pamięciowe, odtwarzanie informacji u osób dorosłych (z uwzględnieniem deficytów, uszkodzeń mechanicznych i neurologicznych)
7. Znaczenie edukacji ustawicznej w rozwoju zawodowym i osobistym oraz w rozwijaniu kwalifikacji i kompetencji
8. Specyfika uczenia się i nauczania osób dorosłych
9. Różnorodne style uczenia się dorosłych i odpowiadające im optymalne metody kształcenia
10. Przygotowanie materiałów szkoleniowych i organizacja szkolenia
11. Zasady pracy z grupą i zarządzanie zespołem
12.Tradycyjne metody w edukacji dorosłych
13. Aktywizujące metody w edukacji dorosłych
14. Ewaluacja procesu edukacyjnego i jej znaczenie w pracy edukatora
15. Metody selekcji pracowniczej
Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017
1. Człowiek dorosły jako podmiot procesów edukacyjnych - możliwości rozwojowe osób dorosłych, różne style uczenia się. Wprowadzenie w problematykę zajęć.
2. Właściwości procesu nauczania - uczenia się dorosłych, zasady
organizowania m.in. warsztatów, prezentacji.
3. Źródła oraz formy rozwoju kompetencji współczesnego pracownika. Innowacje organizacyjne w praktyce przedsiębiorstw i ich wpływ na aktywność edukacyjną.
4. Trendy w pozaszkolnej edukacji osób dorosłych: główni organizatorzy, cele, właściwości, formy edukacji.
5. Aktywizujące metody nauczania (dyskusja, samodzielne poszukiwanie informacji, gry i symulacje, odgrywanie ról) -
prezentacja rezultatów prac grup projektowych.
6. Specyfika zadań współczesnych nauczycieli osób dorosłych, modele pracy. Podsumowanie zajęć.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01. Student posiada elementarną wiedzę dotyczącą terminologii i metod pracy z osobami dorosłym, wylicza metody selekcji pracowniczej, aktywizujące i tradycyjne nauczanie dorosłych oraz definiuje problemy związane z zatrudnieniem (K_W16)
W_02. Rozróżnia i opisuje rodzaje struktur społecznych w instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, dzięki czemu wie, jak zarządzać zasobami ludzkimi i indywidualizować proces edukacji i kształcenia dorosłych (P_WD1_03)
W_03 - Wyjaśnia procesy uczenia się i nauczania ludzi dorosłych, opisuje towarzyszące im uwarunkowania oraz charakteryzuje zasady
planowania i wdrażania programów kariery zawodowej przez całe życie (P_WD1_05)
Umiejętności:
U_01 - interpretuje zjawiska społeczne i analizuje uwarunkowania procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej. (P_UD1_01)
U_02 - Ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją ustawiczną i poradnictwem zawodowym oraz umie je odpowiednio dobierać w zależności od potrzeb wynikających z linii rozwojowej i uwarunkowań indywidualnych. (P_UD1_06)
U_03 - planuje prace nad aktywizacją i rozwojem dorosłych uczestników procesów pedagogicznych, wspierając ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji (P_UD1_08)
Kompetencje:
K_01 - Krytycznie podchodzi do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, wykazując chęć ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie (P_KD1_01)
K_02 - Chętnie uczestniczy w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny jest do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; wykazuje gotowość do współpracy z instytucjami rynku pracy (P_KD1_04)
K_03 – Jest zorientowany na indywidualizację procesów pedagogicznych i wykazuje troskę o zaspokajanie potrzeb uczestników tego procesu.
Udział w ćwiczeniach - 30 godz.
przygotowanie prezentacji - 5 godz.
czytanie literatury - 20 godz.
przygotowanie do zaliczenia 15 godz.
SUMA GODZIN - 70 / 30 = 2
Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017
Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie).
Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej.
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.
Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; posiada dobrą znajomość metod i technik pracy w placówkach kształcenia osób dorosłych oraz diagnozowania ich potrzeb oświatowych.
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i
dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; posiada umiejętności w zakresie aktywizacji i rewitalizacji, rehabilitacji i opieki nad człowiekiem dorosłym, realizowanych w placówkach edukacyjnych, instytucjonalnych i domowych formach opieki nad osobami starszymi.
Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.
Kryteria oceniania
W ciągu roku: obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji na zajęcia, aktywne uczestnictwo, praca indywidualna i w zespołach.
W sesji: zaliczenie ustne
Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Projekt studencki zespołowy (P_WD1_05, P_WD1_07, P_UD1_03
P_UD1_05, P_UD1_06, P_KD1_02)
Samodzielny wybór tematu lub problemu do rozwiązania nawiązującego do zakresu zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu, systematyczna praca w grupie nad zagadnieniem według ustalonego planu, poszukiwanie oraz opracowywanie materiałów związanych z daną problematyką, podsumowanie prac (w tym wkładu członków grupy) oraz ocena realizacji założonych celów.
- Aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_04, P_KD1_04)
Literatura
Podstawowa:
1. J. Strelau, D. Doliński, Psychologia. Podręcznik Akademicki, Gdańsk 2008, tom 2., rozdział 12.8. Rozwój w okresie dorosłości.
2. M. Owczarz (red), Poradnik Edukatora , Warszawa 2005
3. K. Mikołajczyk, Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-Mentor.
4. F. Vester, Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz 2006.
5. Ż. Tempczyk, Determinanty pozytywnego rozwiązania kryzysu między integracją a rozpaczą u osób starszych, W: Wybrane zagadnienia problematyki pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów ludzi w różnym wieku, (red.) B. Kładon, I. Kurlak, Ostrowiec Świętokrzyski - Warszawa 2012
Uzupełniająca:
1. A. Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec: Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005.
2. L. Rae: Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2006.
Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017
Literatura zalecana:
1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji. Pracy i badań, Warszawa 2013
2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005
3. Knowles M. S., Holton E. F., Swanson R., A., Edukacja dorosłych, Warszawa 2009
4. Suchy S., Edukacja dorosłych pracowników i bezrobotnych, Warszawa 2010
5. Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 2004
Dodatkowa:
1. Aleksander T. (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego,Tom 1, Radom 2010
2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008
3. Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, Gliwice 2006
4. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010
5. Matlakiewicz A., Solarczyk - Szwec H., Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego,Toruń 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: