Metodyka pracy rewalidacyjnej z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi WNP-PE-MNSŁ3
Historia kształcenia uczniów z wadą słuchu (metody pracy z uczniem z wadą słuchu) - 2 godz.
Pojęcie ucznia z wadą słuchu (słabosłyszący, niesłyszący) - 2 godz.
Charakterystyka ucznia z wadą słuchu (rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny) - 1 godz.
Specyficzne trudności ucznia z wadą słuchu - 2 godz.
Potrzeby edukacyjne ucznia z wadą słuchu - diagnoza pedagogiczna - 1 godz.
Zajęcia kompensacyjno-korekcyjne z uczniem z wadą słuchu - 3 godz.
Modyfikacja procesu kształcenia ucznia z wadą słuchu - dobór efektywnych metod, form pracy i środków dydaktycznych - 3 godz.
Współpraca teamu specjalistycznego wspierającego ucznia z wadą słuchu z jego rodziną i nauczycielami - 1 godz.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
PKN_SPE_W04 - student posiada wiedzę na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji uczniów z wadą słuchu, oraz na temat ich potrzeb edukacyjnych
PKN_SPE_W10 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej (uczniów z wadą słuchu, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży z wadą słuchu
PKN_SPE_W11 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat specyfiki funkcjonowania uczniów z wadą słuchu
UMIEJĘTNOŚCI
PKN_SPE_U03 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu surdopedagogiki oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej
w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania odpowiednich metod, form i środków w pracy z uczniem z wadą słuchu na poszczególnych etapach edukacyjnych
PKN_SPE_U07 - potrafi ocenić i dobrać odpowiednie metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych w pracy z uczniem z wadą słuchu związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PKN_SPE_K04 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów z uszkodzonym słuchem
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15
Przygotowanie się do egzaminu 20
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3
Kryteria oceniania
3,0 - student posiada podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi wymienić efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem z wadą słuchu
3,5 - student posiada podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu
4,0 - student posiada dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu
4,5 - student posiada dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi na dobrym poziomie ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu - potrafi przygotować zestaw ćwiczeń rewalidacyjnych do wsparcia dziecka z wadą słuchu
5,0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi na bardzo dobrym poziomie ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu - potrafi przygotować scenariusz rewalidacyjnych do wsparcia dziecka z wadą słuchu. Potrafi organizować proces wsparcia rodziców dziecka z wadą słuchu
Literatura
Literatura zalecana:
K.Bieńkowska, K.Wereszka (red.): Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice,Wyd. SW im.Bogdana Jońskiego, Warszawa 2014
Y. Csanyi: Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. PKA, Warszawa 1995;
A. Löwe: Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić. Media Rodzina, Poznań 1999;
U. Eckert: Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych-surdopedagogika, [w:] W. Dykcik (red.): Pedagogika specjalna, Poznań 2009,
U. Eckert, A. Stecewicz: Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie.PZG, Szczecin 2002;
O. Perier: Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa 1992;
B. Szczepankowski: Niesłyszący-głusi-głuchoniemi, WSiP, Warszawa 1999;
K. Wereszka: Audiologia pedagogiczna - uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka,[w:] R. Piotrowicz (red.) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. APS, Warszawa 2014
K.Wereszka: Słyszę i słucham-jak rozwija się słyszenie małego dziecka, [w:] R. Piotrowicz (red.)Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Wyd. APS, Warszawa 2016
K.Wereszka: Surdodydaktyka - kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu, [w:] J.Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa 2017
E.Woźnicka: Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych. PZG, Łódź 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: