Metodyka pracy rewalidacyjnej z niesłyszącymi i słabo słyszącymi WNP-PE-MNSŁ
Student poznaje:
- pojęcie niedosłuchu i głuchoty,charakterystykę osoby z wadą słuchu - przyczyny, stopnie uszkodzenia słuchu, rodzaje wady słuchu.
- znaczenie wczesnej interwencji dla rozwoju dziecka z wadą słuchu.
- metody diagnozowania dzieci z uszkodzonym narządem słuchu i posiada umiejętność wykorzystania wyników diagnozy w praktyce pedagogicznej.
- możliwości i ograniczenia osób z wadą słuchu.
- metody usprawniania osób z wadą słuchu.
- metody porozumiewania się osób z wadą słuchu.
- rys historyczny-rozwój form kształcenia dzieci z wadą słuchu na terenie Europy i Polski.
Godziny kontaktowe podczas ćwiczeń 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10
Przygotowanie się do egzaminu 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student definiuje terminologię surdopedagogiczną i charakteryzuje osoby z wadą słuchu ze względu na typ, stopień, przyczynę i czas uszkodzenia słuchu
Wskazuje podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej, wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wada słuchu
Opisuje metody diagnozowania i wspomagania rozwoju oraz wskazuje sposoby oceny postępów w rewalidacji dziecka z wadą słuchu
Potrafi wykorzystując właściwe kryteria ocenić poziom funkcjonowania psychofizycznego dziecka z wadą słuchu
Sporządza w oparciu o diagnozę wstępną plan zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z wadą słuchu
Potrafi właściwie dokonać analizy metod rewalidacyjnych i dobrać właściwą do potrzeb i możliwości dziecka z wadą słuchu
Jest zdolny do przyjęcia odpowiedzialności za przygotowanie i prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu
Dba o właściwe relacje z rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie terapii
Kryteria oceniania
ocena ciągła-aktywność podczas zajęć,projekt (scenariusz zajęć), kolokwium zaliczeniowe
Literatura
Literatura zalecana:
K.Bieńkowska, K.Wereszka (red.): Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice,Wyd. SW im.Bogdana Jońskiego, Warszawa 2014
Y. Csanyi: Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. PKA, Warszawa 1995;
A. Löwe: Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić. Media Rodzina, Poznań 1999;
U. Eckert: Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych-surdopedagogika, [w:] W. Dykcik (red.): Pedagogika specjalna, Poznań 2009,
U. Eckert, A. Stecewicz: Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie.PZG, Szczecin 2002;
O. Perier: Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa 1992;
B. Szczepankowski: Niesłyszący-głusi-głuchoniemi, WSiP, Warszawa 1999;
K. Wereszka: Audiologia pedagogiczna - uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka,[w:] R. Piotrowicz (red.) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. APS, Warszawa 2014
E.Woźnicka: Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych. PZG, Łódź 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: